Fiksua työtä 2026: Kesälukuhaasteella lisää lukutaitoa
Alueemme ala- ja yläkoulujen sekä kirjaston yhteinen lukutaitotiimi suunnitteli nivelvaiheisiin sijoittuvan kesälukuhaasteen oppilaille ja perheille. Haasteen tavoitteena on lisätä huoltajien ymmärrystä lukutaidon merkityksestä opinnoissa ja yhteiskunnassa sekä lisätä oppilaiden lukemista. Haasteessa lasketaan luettujen kirjojen ja lehtien sivumääriä. Eniten lukenut 1. sekä 7. luokka sekä ikäryhmän eniten lukeneet oppilaat palkitaan.
Haasteet käynnistettiin keväällä eskarin ja 6. luokan askelmissa lukemalla yhdessä. Huoltajat ja oppilaat tavoitettiin hyvin näiden iltojen aikana. Lukemiseen on varattu aikaa kouluilla sekä lukemiseen kotona kannustetaan. Haastetta jatketaan viikkoon 41 saakka.
Idea haasteeseen syntyi arjen kokemuksista: lukeminen perheissä ja oppilailla on vähentynyt, ja se näkyy koulussa mm. luetunymmärtämisen haasteissa. Halusimme työllämme lisätä lukuharrastusta ja siten toivottavasti myös parantaa lukutaidon tasoa. Ala- ja yläkoulun yhteisellä lukuhaastekampanjalla aloitimme myös tulevan yhtenäiskoulumme yhteistyön.
Kehittäjät
Enna Paitsola-Nordlund, kirjastovirkailija
Päivi Ruuskanen, kirjastonhoitaja
Maria Elomaa, luokanopettaja
Tiina Vesamaa, laaja-alainen erityisopettaja
Laura Wegelius, luokanopettaja
Leija Kuuranhalla, äidinkielen lehtori
Kirsi Saarikko, lukion äidinkielen lehtori
Jenni Perälä, äidinkielen tuntiopettaja
Fiksua työtä -blogi esittelee Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiden kehittämiä arjen innovaatioita ja onnistumistarinoita.