Fiksua työtä, kevät 2022:Demo tour tutustutti uuteen nuorisokulttuurin brändiin

Hämeenlinnassa lanseerataattin vuoden alussa uusi kulttuuripalvelujen brändi HÄX. HÄX muodostaa kaupunkikulttuurin alustan Hämeenlinnassa toteutettaville tapahtumille ja työpajoille. Uusien palveluiden haasteena on aina kohderyhmän tavoittaminen. HÄX päätettiin viedä sinne, missä nuoret varmimmin ovat eli kouluun. Uudistuneen nuorisokulttuurin kokonaisuuden esittelyyn kehitettiin Demo tour -konsepti, jossa nuoret saavat tutustua kaupunkikulttuuriin oman tekemisen kautta.

Demo tour vieraili helmikuun 2022 aikana seitsemässä yläkoulussa Hämeenlinnan alueella. Demo tourin ideana on, että tarkoitusta varten vuokrattu pakettiauto täytetään tekniikalla ja sitten vallataan kouluista tai koulun lähistöltä tiloja kiertueen käyttöön. Yläkoulujen oppilaat pääsivät koulupäivän aikana kokeilemaan DJ-työskentelyä, konemusiikin tekemistä, vr-laseilla graffitien maalaamista ja visuaalien tekemistä reaaliaikaisesti kuvantuottamiseen suunnitelluilla laitteilla. Kiertue toteutettiin yhteistyössä Harrastus ihan lähellä -hankkeen kanssa. Harrastus ihan lähellä eli HIL järjestää Suomen harrastamisen mallin mukaista harrastustoimintaa Hämeenlinnassa.

Palaute oli kiittävää niin oppilailta kuin heidän opettajiltaankin. Monet nuoret löysivät tutustumisen myötä tiensä HÄX-nuorisokulttuuripalveluiden pariin. Myös kouluissa tapahtuvalle toiminnalle toivottiin jatkoa. Seuraava Demo tour Hämeenlinnan yläkouluille starttaakin syksyllä 2022.

Kehittäjät

tekninen tuottaja Juuso Suuronen, ARX
HIL harrrastuskoordinaattori Niina Heikkilä, ARX

Fiksua työtä -blogi esittelee Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiden kehittämiä arjen innovaatioita ja onnistumistarinoita.