Palkittu! Fiksua työtä, syksy 2022: Sähköä satavuotiaaseen. Neuvolachat Hämeenlinnan neuvolapalveluihin

Neuvolapalvelut täyttää valtakunnallisesti tänä vuonna 100 vuotta. Neuvolatoiminnan kypsästä iästä huolimatta haluamme olla asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaisesti uusiutuva ja edelleen kehittyvä palvelu. Neuvolapalvelut halutaan pitää ns. matalankynnyksen palveluna. Palveluun pääsy ottamalla ainoastaan yhteyttä puhelimitse, ei vastaa enää tämän hetken asiakastarpeisiin. Terveydenhoitaja Tiina Nikkanen innostui tähän haasteeseen ja kehitystyöhön kahden kollegansa Heli Seppälän, Laura Inkeroisen kanssa sekä esihenkilö Heli Haapalan tukemana. Itse chat -palvelun käyttöön osallistuvat kaikki Hämeenlinnan alueen neuvolaterveydenhoitajat.

Tiina Nikkanen teki kyselyn Hämeenlinnan neuvolapalveluiden asiakkaille sähköisten palveluiden kehittämistarpeista keväällä 2022. Kyselyn tuloksena asiakkaat toivoivat eniten sähköisen ajanvarauksen mahdollisuutta, Chat -palvelua ja etävastaanottomahdollisuutta. Asiakkaat toivoivat sähköisten palveluiden lisäävän joustavuutta sekä helpottavan asiointia ja yhteydenottoa. Chatia toivottiin, jotta neuvolapalvelut tulisi tavoitettavammaksi ja yhteydenottoon olisi matalampi kynnys.

Neuvolachat aloitti toimintansa 19.9.22. Chat-palvelu on käytössä arkisin klo 8-14 ja chatiin vastaa  yksi terveydenhoitaja kerrallaan Hämeenlinnan neuvolapalveluista. Chat mahdollistaa keskustelun muuttamisen videopuheluksi, jolloin asiakas saa nopean etävastaanoton terveydenhoitajan kanssa. Chat-keskustelun voi aloittaa nimettömästi tunnistautumatta, mutta jos kyseessä on terveystietoihin liittyvät asiat, niin terveydenhoitaja pyytää asiakasta kirjautumaan suomi.fi-palveluun.

Chatin kautta voi kysyä tai hoitaa kaikkea neuvolaikäisten lapsiperhe-elämään, raskauteen tai ehkäisyasioihin liittyviä asioita – samoja asioita, joita hoidetaan neuvolapalveluissa muutenkin.

Ensimmäisen puolentoista viikon käyttöajan sisällä on chatin kautta hoidettu 40 yhteydenottoa neuvolaan. Yhteyden ottaneista asiakkaista 20 on vastannut chatin jälkeen tyytyväisyyskyselyyn. Näistä vastanneista 18 ovat antaneet positiivisen arvion chat -palvelun laadusta. Neuvolaväkeä jännitti uuden palvelun aloittaminen. Terveydenhuollossa olemme kuitenkin tottuneet mukautumaan jatkuvasti kehittyvien ja muuttuvien sähköisten kanavien, välineiden ja ohjelmien käyttöönottamisessa. Tämä rohkaisi työntekijöitämme myös tähän uuden palvelun käyttöönottoon. Chat -päivä mahdollistaa terveydenhoitajalle etätyöpäivän kotona ja chat -keskustelun ollessa hiljaisena voi terveydenhoitaja hoitaa samalla rästissä olevia toimistotöitä. Toiveena on, että chat vähentää jatkossa painetta terveydenhoitajien puhelinajoilla.

Suurimmaksi osaksi neuvolakäynnit hoituvat jatkossakin työn luonteen vuoksi paikan päällä asioiden, mutta neuvolachat alustana voi mahdollistaa jatkossa mm. etävastaanottoja, ryhmävastaanottoja, erilaisia teemachateja tai konsultaatiokanavana toimimisen. Aluksi harjoittelemme chatin käyttöä asiakkaiden notkeana yhteydenottokanavana ja jatkossa kehitämme palvelun muita mahdollisuuksia.

Kehittäjät

Tiina Nikkanen, Neuvolapalvelut
Heli Seppälä, Neuvolapalvelut
Laura Inkeroinen, Neuvolapalvelut
Heli Haapala, Neuvolapalvelut

Fiksua työtä -blogi esittelee Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiden kehittämiä arjen innovaatioita ja onnistumistarinoita.