Tarinoita lapsiystävällisestä Hämeenlinnasta: Kokemusraportti – Mahtavat ulkoilumahdollisuudet Ahvenistolla ja Aulangolla

Ahveniston luontopolku

Tänään aamulla päätin, että haluan lähteä jonnekin luontopolulle, jossa en ole ollut vähään aikaan. Pyysin kaverini mukaan ja päädyimme lähtemään Ahveniston luontopolulle. Ahvenistolta on monia hyviä muistoja, kuten ala-asteella tekemämme retket tänne tai Flow parkissa kiipeileminen kavereiden kanssa. Lisäksi olen aina viihtynyt Ahvenistolla kauniin luonnon ja rauhallisuuden takia.

Saavuttuani Ahvenistolle aamupäivällä, ei siellä ollut paljoa porukkaa. Rannalla oli muutama lapsi uimassa ja näin kaksi lenkkeilijää. Odottelin hetken mukaan lähtevää kaveriani ja nautin aamuauringon paisteesta. Oli ihanan rauhallista ja hiljaista. sitten kaverini jo saapui ja pääsimme luontopolulle.

Ennakkoon katsoimme, että luontopolku on pituudeltaan noin kuusi kilometriä.

Kävelimme luontopolulla rauhallista tahtia, välillä poikkesimme polulta katsomaan erikoisia kukkia, joita emme olleet nähneet aikaisemmin ja Googlailimme, mitä ne mahtoivat olla. Matkalla katselimme ja yritimme tunnistaa lintuja, bongailimme oravia ja nautimme säästä. Luontopolku oli ainakin näin arkiaamuna rauhallinen paikka, emme nähneet kuin muutamia ihmisiä lenkkeilemässä.

Aamureippailun jälkeen kävimme hakemassa kahvilasta jäätelöä, jotka söimme terassilla. Näköalat olivat kauniit ja rannalle oli tullut jo lisää lapsia uimaan. Onneksemme aurinko paistoi koko päivän ja pilviäkään ei juuri ollut. Päätimme mennä rantaan uimaan, koska ilma oli lämmin. Vesi oli lämmintä, mutta silti virkistävää. Päivä oli kaikin puolin ihana.

Pidimme molemmat Ahvenistosta, etenkin sen kauniista luonnosta. Ahvenistolla on hyvällä sijainnilla myös portaat, sopivasti varjossa ja ajattelimmekin tulla yhdessä joku kerta juoksemaan rappusia. Ahvenisto on hyvin nuorisoystävällinen ja täältä löytyy monenlaista tekemistä.

Kirjoittaja: Ronja Kukkola

Aulangon ulkoilumahdollisuudet ja nähtävyydet

Rakastan luontoa ja lenkkeilyä metsässä. Aulangolla kummankin osuuden kykenee toteuttamaan samaan aikaan ja niin sanotusti saa hoidettua ”kaksi kärpästä yhdellä iskulla”.
Pienestä pitäen olen Aulangon Joutsenlammella vieraillut ja käynyt ruokkimassa sorsia sekä muita lintulajeja.
Aulangon puistoalue on yleisesti yksi lemppari paikoistani Hämeenlinnassa ja siellä saa omanlaisensa fiiliksen. Normaalisti käyn Aulangolla lenkkeilemässä, kävelemässä portaita, soutelemassa ystävien kanssa tai muuten vain viettämässä aikaa ja ihailemassa mahtavia maisemia. Paikan monipuolisuuden ansiosta siellä pystyy harrastamaan niin rauhallista kuin sykettä nostattavaa liikuntaa. Hyvin stressaantuneena itse pakenen metsään purkamaan paineita Karhuluolan portaiden pariin tai pienille metsäpoluille.

Säällä on aina vaikutusta kokemukseen. Hyvän tuurin ansiosta sää on melkein aina suosinut, mutta siltikään pieni tihkusade ei ole haitannut, sillä lenkkipolut ovat pääsääntöisesti hyvin puun suojissa ja suuremmalta kastumiselta on säilytty.

Paikka on keskustan läheisyydessä, mutta se on silti suojassa ja rauhassa. Uskomaton luontoalue houkuttaa turisteja, on suosittu koulujen sekä työpaikkojen ja perheiden retki-ja ajanviettokohde, enkä yhtään ihmettele miksi. Silti vaikka Aulangolla moni viettää aikaa, siellä ei tila pääse loppumaan kesken nähtävyyskohteiden runsauden ansiosta. Vaikkakin Aulangon metsissä on tultu vierailtua paljon, paikkaan ei silti pääse kyllästymään ja sinne on mukava palata aina yhä uudestaan. Haluan suositella Aulangon puistometsää lämpimästi kaikille, olet sitten Hämeenlinnalainen tai ulkopaikkakuntalainen.