Fiksua työtä 2026: Alvettulan koulun luontopainotus

Alvettulan kouluyhteisö on ottanut viime vuosina toiminnassaan aimoharppauksia luontoa ja terveellisiä elämäntapoja kunnioittavaan suuntaan. Kaiken pohjana toimii yhdessä useiden yhteistyökumppaneiden kanssa laadittu luontopainotteisen koulun vuosikello, jonka mukaan toimiminen rytmittää luontevalla tavalla koulun arkea tarjoamalla elämyksellisiä luontoaktiviteetteja lapsille ympäri lukuvuoden.

Tutustu Alvettulan vuosikelloon. (ei saavutettava PDF)

Esimerkkejä aktiviteeteista:

  • Sadonkorjuun seuraaminen
  • Ravustus
  • Marjastus
  • Suunnistuspäivä Liinavuoressa
  • Lemmikkieläinpäivä
  • Eräretket Evolle tai lähemmäs
  • Retket lähiluontoon eri teemoin
  • Polkupyöräretket kirjastoon
  • Talvi- ja muutolintujen seuranta
  • Pilkkiretket
  • Metsänistutus
  • Vesitutkimukset lähirannoilla
  • Vierailu Peltosirkun marjatilalle
  • Kevätkylvöjen seuranta

Alvettulan koulun kumppaneita ovat mm.: MTK-Hauho, ProAgria, Vanajavesikeskus, Hyömäen eränkävijät, Paikallinen kalastusosakaskunta, Hauhon ja Rengon Säästöpankkisäätiö, Alvettulan koulun tuki ry., Alvettulan kyläyhdistys, Hauhon Sisun suunnistusjaosto, Marjatta ja Ilkka Hieto, koulumummi ja -vaari ja koulukoira Hilla.

Koulun oppimisympäristö tukee loistavasti toimintaa, koska hiihtoladut ja luistinkentät kuten kaikki muutkin aktiviteetit frisbeegolfista, kodasta ja ulkokoriskentästä alkaen löytyvät koulun pihamaalta. Ei siis luontoa kuormittavia siirtymiä suorituspaikoille!

Alkuopetuksen ulkoluokkatoiminta käyttää opetuksessa koulun pihamaata uudella erilaisella tavalla. Opettaja hyödyntää työssään käymiään seikkailukasvatuksen opintoja. Koulukoiramme Hilla laskee tutkitusti henkilökunnan verenpainetta ja rauhoittaa ja ilahduttaa koko kouluyhteisöä.

Toiminta on lähtökohtaisesti sisäsyntyistä ja arvojemme luovuus, luonto, liikunta ja luottamus -mukaista. Se on myös kaupungin arvojen mukaista toimintaa, jota on rikastuttanut entisestään myös henkilökunnasta löytyvä erityisosaaminen, johon työnantaja on koulutuksen muodossa antanut tukensa.

Kun lapsille tarjotaan monipuolisia luontokokemuksia, syntyy niiden kautta merkityksellinen luontosuhde. Tämä synnyttää sisäsyntyisen halun vaalia kestävää elämäntapaa ja pitää huolta ympäristöstä. (David Kolb, John Dewey)

Toiminnalla on saavutettu koulun arkeen runsaasti vaihtelua ja hyvää mieltä. Myös luontoarvot ja terveyshyödyt ovat kiistattomat. Jatkamme valitsemallamme ”ladulla”.

Kehittäjät

Jukka Isotalo, rehtori
Piia Takari, luokanopettaja
Elise Oikari, luokanopettaja, ulkoluokka
Liisi Lumijärvi, kouluohjaaja
Anne-Marie Vekka, kieltenopettaja

Fiksua työtä -blogi esittelee Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiden kehittämiä arjen innovaatioita ja onnistumistarinoita.