Fiksua työtä 2026: Kaupunkileikki
Tarvasmäen alkuopetuksen esiopetus ja Kirkonkulman koulun Tarvasmäen yksikön 1C- ja 2C- luokat aloittivat vuonna 2016 yhteisen kaupunkileikin. Tavoitteena oli kehittää joustavaa esi- ja alkuopetusta. Kävimme tutustumassa Hyvinkäällä Puolimatkan koulun Koulutupaan, jossa yhtenä toimintamenetelmänä oli ns. kaupunkileikki.
Tästä innostuneina kehitimme oman version kaupunkileikistä. Meillä lapset päättävät, mitä kaupungissa on ja miten kaupunki toimii. Syksyn ajan valmistelemme kaupungin eri toimintoja (esim. uimahalli, hotelli ja ravintola) pienissä esiopetuksen ja koululaisten yhteisissä ryhmissä yhteisopettajuutta hyödyntäen. Draaman keinoin lapset sekä aikuiset suunnittelevat itselleen roolin, jossa he ovat kaupungin asukkaina.
Kaupunkileikin myötä lapset harjoittelevat mm. arkielämän taitoja ja yhdessä toimimista. Lisäksi leikki sisältää yrittäjäkasvatusta lasten toimiessa työntekijöinä ja asukkaina. Asukkaat käyttävät kaupungin omaa rahaa asioidessaan toimipisteillä.
Jo kaupunkia rakennettaessa harjoittelemme mm. kädentaitoja, lukemista, kirjoittamista, matematiikkaa, sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, reflektointia, kansalaistaitoja, ympäristö- ja luonnontietoa ja ajattelun taitoja. Näin saamme muodostettua laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia lasten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistaen.
Kaupunkileikki on meille kaikille hyvä tilaisuus tutustua koko Tarvasmäen esi- ja alkuopetuksen joukkoon. Yhteinen projekti vaatii aikuisilta heittäytymistä, ennakkoluulottomuutta ja luottamista lasten kykyyn ideoida. Aikuisten ja lasten yhteisen leikkimaailman rakentaminen avaa mahdollisuuden omaksua ja kehittää uutta ymmärrystä.
Tarvasmäen kaupunkileikki on työmenetelmä, joka yhdistää eri-ikäiset lapset, esiopetussuunnitelman sekä peruskoulun opetussuunnitelman sisältöjä. Tarvasmäen esi- ja alkuopetuksen yhteistyö pitää sisällään erilaisiin teemoihin ja ilmiöihin liittyviä toimintoja. Tästä on hyvä jatkaa kohta kymmenen vuotta kestänyttä yhteistyötä.
– Olemme itse olleet rakentamassa työmenetelmiä ja toimintakulttuuria, kehitämme sitä itse ja kannamme siitä itse vastuun.
Kehittäjät
Satu Kallio, varhaiskasvatuksen opettaja
Minna Söyring-Syrjä, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja
Jari Kauppinen, varhaiskasvatuksen opettaja
Kati Kajanto, luokanopettaja
Fiksua työtä -blogi esittelee Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiden kehittämiä arjen innovaatioita ja onnistumistarinoita.