Siirry sisältöön
  • In English
  • På Svenska
  • Myintegration.fi
  • Asiointi
  • Yhteystiedot
  • Anna palautetta
Hämeenlinnan kaupungin logo
  • Asuminen ja
    ympäristö
    • Asuminen
      • Muuttaisitko Hämeenlinnaan?
      • Tervetuloa Hämeenlinnaan!
      • Asemanranta
      • Asumisneuvonta
      • Asumisoikeusasunnot
      • Asumisterveys
      • Energia
      • Jätehuolto
      • Kaupunkikehityshankkeet
      • Kesäasukas
      • Vapaat tontit
      • Vireät pitäjät ja kylät
      • Vesihuolto
      • Vuokra-asunnot
      • Yhteinen jätelautakunta Kolmenkierto
    • Eläimet
      • Eläinlääkärit
      • Lemmikkieläimet
      • Luonnoneläimet
      • Löytöeläimet ja eläinsuojelu
      • Tuotantoeläimet
    • Joukkoliikenne
    • Kaavoitus
      • Lainvoimaiset asemakaavat
      • Muut suunnitelmat ja selvitykset
      • Keskustavisio 2040
      • Pysäköintiselvitykset
      • Ranta-alueiden rakentaminen
      • Vireillä olevat asemakaavat
      • Yleiskaavoitus
      • Yleiskaava 2035
    • Kadut ja liikenne
      • Kartat
      • Infran rakentaminen
      • Jalankulku ja pyöräily
      • Katu- ja tapahtumaluvat
      • Katujen kunnossapito
      • Katusuunnittelu
      • Liikenteen suunnittelu
      • Liikenneturvallisuus
      • Maan ja lumen vastaanotto
      • Moreenin eritasoliittymä
      • Pysäköinti
      • Ulkovalaistus
      • Yksityistiet
    • Puistot ja metsät
      • Kansallinen kaupunkipuisto
      • Kaupungin metsät
      • Kaupunkiviljely ja siirtolapuutarhat
      • Koirapuistot ja uittopaikat
      • Leikkipaikat
      • Puistojen esittely
      • Puistojen rakentaminen ja kunnossapito
      • Puistojen suunnittelu
      • Vapaaehtoistyö puistoissa
    • Tontit ja rakentaminen
      • Kaupungin omat talonrakennushankkeet
      • Konsernin rakennushankkeet
      • Kiinteistön muodostaminen
      • Maaomaisuuden hallinta
      • Maaston ja rakentamisen mittaukset
      • Osoitteet
      • Rakentajan opas
      • Rakennusvalvonta
      • Vapaat tontit
    • Ympäristö
      • Kestävä kehitys
      • Ympäristön- ja luonnonsuojelu
      • Ympäristön tilan seuranta
      • Ympäristöterveys, luvat ja ohjeet
      • Ympäristövalvonta, luvat ja ohjeet
  • Koulut ja
    varhaiskasvatus
    • Esiopetus
      • Esiopetuspaikat
      • Esiopetukseen ilmoittautuminen
      • Esiopetussuunnitelma
      • Opiskeluhuolto
    • Nuorisopalvelut
      • Etsivä nuorisotyö
      • Yhteisöllinen nuorisotyö
      • Nuorisovaltuusto
      • Ohjaamo Stage
      • Opiskelijan Hämpton
      • Nuorisopalvelujen yhteystiedot
    • Perusopetus
      • Airo ja Wilma
      • Aamu- ja iltapäivätoiminta
      • Harrasta ja voi hyvin
      • Koulumatkat ja koulukuljetus
      • Koulupaikan hakeminen
      • Kouluruokailu ja ruokalistat
      • Lukuvuosi ja loma-ajat
      • Oman äidinkielen opetus
      • Opetussuunnitelma
      • Oppimisen tukeminen
      • Peruskoulut
      • Tapaturmat koulussa
    • Varhaiskasvatus
      • Asioi sähköisesti
      • Asiakasmaksu
      • Avoin kerho- ja kahvilatoiminta
      • Kasvun ja oppimisen tuki
      • Varhaiskasvatuksen loma-ajat 2025-2026
      • Päikky -varhaiskasvatusjärjestelmä
      • Päiväkodit
      • Tapaturmat varhaiskasvatuksessa
      • Varhaiskasvatuksessa aloittaminen
      • Varhaiskasvatussuunnitelma
      • Usein kysyttyä varhaiskasvatuksesta
      • Yksityinen varhaiskasvatus
    • Lapsiystävällinen kaupunki
      • Lapsiystävällinen Hämeenlinna
      • Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmatyö
      • Lapsen oikeudet
      • Lapsen oikeuksien viikko
      • Vauvan päivä
      • Tarinoita lapsiystävällisestä Hämeenlinnasta
      • Vaikuttamisen polku
      • Usein kysyttyä lapsiystävällisestä kaupungista
  • Hyvinvointi ja
    liikunta
    • Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
      • Ehkäisevä päihdetyö
      • Lähellä-palvelu
      • Puistoruokailu
      • Sohvalta liikkeelle -hanke
      • Vapaaehtoiskeskus Pysäkki
    • Ikääntyvien aktiivinen arki
      • Ikääntyvien asumisneuvonta
      • Liikunnanohjaus
      • Senioriliikuntakortti
      • Esteettömiä retkeily- ja matkailukohteita
      • Ulkoilu ja retkeily
    • Kaikkien Hämeenlinna
      • Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma
      • Kaikkien Hämeenlinna -suunnitelman toteuttaminen
      • Hämeenlinnan kaupungin lukutaito-ohjelma
      • Esteetön Hämeenlinna
      • Lapsiystävällinen kaupunki
      • Me puhumme teoin – rasisminvastainen kampanja
      • Sateenkaariystävällinen Hämeenlinna
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Liikunta ja ulkoilu
      • Ahveniston moottorirata
      • Golf
      • Hiihtoladut
      • Jäähallit ja luistelukentät
      • Kalastus
      • Keilahallit
      • Kuntosalit
      • Liikuntahallit ja salit
      • Liikuntaneuvonta
      • Liikuntapaikat
      • Liikunnanohjaus
      • Matonpesupaikat
      • Mökit, laavut ja saunat
      • Uimahallit, rannat ja avantouinti
      • Ulkoilureitit, luontopolut ja pyöräily
      • Ulkoilu ja retkeily
      • Vesireitit ja veneily
  • Kulttuuri ja
    kirjasto
    • Avustukset ja palkinnot
      • Järjestöavustukset
      • Minipilotit
      • Palkinnot
    • Kirjasto
      • Asiakkaana kirjastossa
      • Kirjastojen varattavat tilat
      • Kirjastojen aukioloajat
      • Omatoimikirjastot
    • Konsertti- ja keikkapaikat
    • Lasten ja nuorten kulttuuri
      • Aimokoulu
      • Kulttuurikeskus ARX
      • Nuorisokulttuuri – HÄX
      • Hämeenlinnan teatterin esityksiä lapsille
      • Lasten taidefestivaali Hippalot
      • Miniteatteri
      • Sibelius-opisto
    • Museot, galleriat ja kuvataide
      • Hämeen linna
      • Hämeenlinnan kaupunginmuseo
      • Hämeenlinnan taidemuseo
      • Iittalan lasimuseo
      • Kantolan muraali
      • Museo Militaria
      • Naivistit Iittalassa
      • Vankila
      • Kaupungin museoiden vuosikortti
    • Sibelius
      • Aulangon ulkoilualue ja Sibeliuksen metsä
      • Sibeliuksen syntymäkoti
      • Sibeliuksenpuisto
    • Tapahtumakalenteri
      • Hämeenlinnan teatterin esityskalenteri
      • Hämeenlinnan museon tapahtumat
      • Hämeenlinnan Taidemuseon tapahtumat
      • Hämeen Menoinfo
      • HPK Sarjaohjelma
      • Kirjaston tapahtumakalenteri
      • Verkatehtaan tapahtumakalenteri
    • Teatterit
      • Hämeenlinnan teatteri
      • Eräs Teatteri
      • Hämeenlinnan Uusi kesäteatteri
      • Kuninkaallinen Nukketeatteri
    • Vanajaveden opisto
    • Yhdistykset ja seurat
  • Matkailu ja
    tapahtumat
    • Saapuminen Hämeenlinnaan
    • Ajankohtaista
    • Lapsiperheille
    • Tapahtumien Hämeenlinna
    • Näe ja Koe Hämeenlinnassa
      • Top 10 nähtävyydet Hämeenlinnassa
      • Olympiahenkeä ja ulkoilua Ahvenistolla
      • Luontoelämysten Aulanko
      • Iittala – lasia, taidetta, kulttuuria
      • Kaikki nähtävyydet
        • Elämyksiä paikallisten kanssa
        • Galleriat
        • Golf
        • Keilahallit
        • Kirkot
        • Kylpylä
        • Linnat
        • Luontopalvelut
        • Museot
        • Muut käyntikohteet
        • Ratsastustallit
        • Seikkailu- ja perhepuistot
        • Sisävesiristeilyt
        • Teatterit
    • Majoitu Hämeenlinnassa
      • Kaikki majoituskohteet
        • B&B ja huoneistohotellit
        • Hotellit
        • Kartano- ja maaseutukohteet
        • Leirintäalueet
        • Mökit
    • Syö ja juo Hämeenlinnassa
      • Kaikki kahvilat ja ravintolat
        • Kahvilat
        • Lounasravintolat
        • Ruokaravintolat
        • Tilausravintolat
        • Yöelämä
    • Ostokset Hämeenlinnassa
      • Kaikki ostoskohteet
        • Antiikkiliikkeet ja kirpputorit
        • Erikoisliikkeet
        • Kauppakeskukset
        • Tehtaanmyymälät
        • Torit ja suoramyyntitilat
    • Ryhmille
    • Järjestä kokous, kongressi tai yleisötilaisuus
      • Kaikki kokous- ja tapahtumapaikat
        • Areenat
        • Erikoiskohteet
        • Hotellikokoukset
        • Kartanokokoukset
        • Kongressikeskus
        • Linnakokoukset
        • Maaseutukohteet
        • Kantolan tapahtumapuisto
        • Tapahtumapuistot
    • Ota yhteyttä
  • Työ ja
    elinvoima
    • Elinvoima
      • Hämeenlinnalaiset identiteetit
      • Keskustakampus
      • Keskustavisio 2040
      • Tapahtumien ja matkailun Hämeenlinna
      • Tervetuloa hämeenlinnalaiseksi
    • Kansainvälisten asukkaiden palvelut
      • Tervetuloa kuntalaiseksi
      • Myintegration.fi-verkkopalvelu
      • Kansainvälinen palveluneuvonta
      • Nopeasti töihin – kielitietoinen kotoutumisvalmennus
    • Maaseutu mahdollisuutena
      • Lomituspalvelut
      • Maaseutupalveluyksikkö Häme
    • Opiskelijan Hämpton
    • Työllisyyspalvelut
      • Kaikukortti
      • TyöHämeen työllisyys- ja yrityspalvelut
      • Tet-paikat nuorille
      • Työnantajille ja palveluntuottajille
      • Työllistymistä edistävät monialaiset palvelut
      • Työllistämisen setelit
      • Työllisyyshankkeet
      • Työllisyyspalvelun yhteystiedot
    • Sijoita yrityksesi Hämeenlinnaan
      • Hämeenlinnan vapaat toimitilat ja yritystontit
      • Liiketoiminta alkuun
      • Linnan Business Turnajaiset
      • MORE uuden ajan yritysalue
      • Osaavaa työvoimaa
      • PARKKI Business Park
      • Yrityspalvelut
    • Töihin Hämeenlinnan kaupungille
      • Työllistymisen polut Hämeenlinnan kaupungille
  • Hallinto ja
    talous
    • Avustukset ja palkinnot
      • Järjestöavustukset
      • Minipilotit
      • Palkinnot
      • Perintövarat
      • Tapahtuma- ja markkinointiyhteistyö
      • Yksityistieavustukset
    • Kaupunkistrategia
      • Hankkeet
      • Hämeenlinnalaiset identiteetit
      • Kestävä kehitys
      • Tapahtumien ja matkailun Hämeenlinna
    • Neuvonta ja asiointi
      • Asiakaspalvelunumerot ja palvelupisteet
      • Sähköiset palvelut
      • Kaupunginarkisto
      • Kirjasto-palvelupisteet
      • Muutoksenhaku ja oikaisuvaatimus
      • Palvelupiste Kastelli
      • Tutkimus- ja opinnäyteluvat
    • Organisaatio
      • Kaupungin johto ja toimialat
      • Kaupunkikonserni ja omistajaohjaus
      • Kaupungin toimitilat
      • Töihin Hämeenlinnan kaupungille
      • Kaikkien Hämeenlinna
      • Turvallisuus ja varautuminen
    • Osallistu ja vaikuta
      • Erätauko-keskustelut
      • Kuntalaistilaisuudet
      • Kuntalais- ja valtuustoaloite
      • Kyselyt
      • Osallistava budjetointi
      • Palaute
      • Alue- ja kuntavaalit 2025
      • Vaikuttajaraadit
      • Vaikuttamisen polku
    • Päätöksenteko
      • Esityslistat, pöytäkirjat, kuulutukset ja viranhaltijapäätökset
      • Kaupungin johto ja toimialat
      • Kaupunginhallitus
      • Kaupunginvaltuusto
      • Lautakunnat
      • Luottamushenkilölle
      • Neuvostot
      • Sidonnaisuusrekisteri
      • Sääntökokoelma
    • Talous ja hankinnat
      • Avoin data
      • Hankinnat
      • Laskutus- ja verkkolaskuosoite
      • Talousarvio ja tilinpäätös
      • Tarkastustoimi
    • Tietoa Hämeenlinnasta
      • Digitalisaatio
      • Kartat
      • Tietosuoja ja oikeudet
      • Tilastotietoa
      • Viestintä ja markkinointi
      • Ystävyyskaupungit
Suosituimmat sivut
  • Kirjasto-palvelupisteet
  • Lukuvuosi ja loma-ajat
  • Rakennusvalvonta
  • Tapahtumakalenteri
  • Uimahallit, rannat ja avantouinti
  • Uusi kotikaupunkisi
  • Vireät pitäjät ja kylät
  • Yhteinen jätelautakunta Kolmenkierto
  • Varhaiskasvatus
    • Asioi sähköisesti
    • Asiakasmaksu
      • Laskutus
      • Poissaolojen vaikutus asiakasmaksuun
    • Avoin kerho- ja kahvilatoiminta
    • Hämeenlinnan varhaiskasvatussuunnitelma
    • Kasvun ja oppimisen tuki
    • Varhaiskasvatuksen loma-ajat 2025-2026
    • Päikky -varhaiskasvatusjärjestelmä
    • Päiväkodit
      • Eteläisten päiväkoti
      • Hattelmalan päiväkoti
      • Hauhon päiväkoti
      • Hirsimäen päiväkoti
      • Idänpään päiväkoti
      • Iittalan päiväkoti
      • Jaarlin päiväkodit
      • Kaivokadun päiväkoti
      • Kankaantaan päiväkoti
      • Karhuryhmän päiväkodit
      • Katisten päiväkoti
      • Katuman päiväkoti
      • Kutalan päiväkoti
      • Lammin päiväkoti
      • Liivuoren päiväkoti
      • Melukylän päiväkoti
      • Ojoisten päiväkoti
      • Perhepäivähoito
      • Pilke liikuntapäiväkoti Jukola
      • Pilke tiedepäiväkoti Planeetta
      • Päiväkoti Sinitiuku
      • Rengon päiväkoti
      • Sairion päiväkoti
      • Siirin päiväkoti
      • Solvikin päiväkoti
      • Tuuloksen päiväkoti
      • Yksityinen perhepäivähoito
    • Ruokailut ja erityisruokavaliot
    • Tapaturmat varhaiskasvatuksessa
    • Usein kysyttyä varhaiskasvatuksesta
    • Varhaiskasvatuksessa aloittaminen
    • Yksityinen varhaiskasvatus
    • Muistutus varhaiskasvatuksen toiminnasta
  • Esiopetus
    • Esiopetuspaikat
    • Esiopetukseen ilmoittautuminen
    • Esiopetussuunnitelma
    • Opiskeluhuolto
  • Perusopetus
    • Koulupaikan hakeminen
      • Ensimmäiselle luokalle ilmoittautuminen
      • Seitsemännelle luokalle ilmoittautuminen
      • Hakemus valmistavaan opetukseen
    • Lukuvuosi ja loma-ajat
    • Peruskoulut
      • Alvettulan koulu
      • Eteläisten koulu
      • Hakkalan koulu 7-9
      • Hauhon yhtenäiskoulu
      • Hämeenlinnan Yhteiskoulu
      • Iittalan yhtenäiskoulu
      • Jukolan koulu
      • Kaurialan koulu 7-9
      • Kirkonkulman koulu
      • Konnarin koulu
      • Luolajan koulu
      • Lyseon koulu 7-9
      • Miemalan koulu
      • Myllymäen koulu
      • Nummen yhtenäiskoulu
      • Ortelan koulu
      • Rengon koulu
      • Ruununmyllyn koulu
      • Saaristen koulu
      • Sairaalakoulu (Ahvenistonharjun koulu)
      • Seminaarin koulu
      • Tuuloksen koulu
      • Vuorentaan koulu
    • Opetussuunnitelma
      • Kielipolku
      • Tuntijako
      • Lukutaitotyö
      • Kestävyysosaaminen
        • Kestävän elämäntavan opinpolku
        • Vesireppu mukaan ja rannalle
        • Muovikassi – kohti muovittomia vesistöjä
    • Oman äidinkielen opetus
    • Oppimisen tukeminen
      • Kun kouluun meno kangertaa
        • Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli
        • Hyvän arjen vaaliminen
        • Puheeksi ottaminen
        • Selvittäen ja tukien
        • Tiiviisti tukien
      • Konsultoivat erityisopettajat
      • Vaativa erityinen tuki
      • Perusopetusta täydentävä ryhmä
      • Monikulttuurinen opetus
      • Oppilaanohjaus
      • Pidentyvä oppivelvollisuus
      • Opiskeluhuolto
    • Aamu- ja iltapäivätoiminta
      • Aamu- ja iltapäivätoimintaan hakeminen
    • Koulumatkat ja koulukuljetus
    • Kouluruokailu ja ruokalistat
    • Harrasta ja voi hyvin
      • Kesätoiminta
      • Koululaisten kilpailu- ja tapahtumatoiminta
      • Nuorisopassi
      • Liikkuva koulu
      • Harrastus ihan lähellä
    • Vanhempainyhdistyksen toiminta
    • Tapaturmat koulussa
    • Airo ja Wilma
  • Muu koulutus
  • Nuorisopalvelut
    • Yhteisöllinen nuorisotyö
      • Nuorisotilat
      • Nuorisotyö koulussa
        • Askelmat-ohjelma
        • V-päivä
      • Tunnit täys! -festivaali
      • Kulttuurinen nuorisotyö
      • Harrastustoiminta
    • Etsivä nuorisotyö
    • Nuorisovaltuusto
    • Ohjaamo Stage
    • Nuorisopalvelujen yhteystiedot
  • Lapsiystävällinen kaupunki
    • Lapsiystävällinen Hämeenlinna
    • Lapsen oikeudet
      • Lapsivaikutusten arviointi
    • Lapsen oikeuksien viikko
    • Vauvan päivä
    • Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmatyö
    • Tarinoita lapsiystävällisestä Hämeenlinnasta
    • Vaikuttamisen polku
    • Usein kysyttyjä kysymyksiä lapsiystävällisestä kaupungista
  • /
  • Koulut ja varhaiskasvatus
  • /
  • Perusopetus
  • /
  • Peruskoulut
  • /
  • Kaurialan koulu 7-9
Päivitetty viimeksi: 2.12.2025

Kaurialan koulu 7-9

Kaurialan yläkoulun vahvuutena on monipuolisen perusopetuksen tarjoaminen vankan yleissivistyksen saavuttamiseksi. Erikoistumisen aihealueiksi olemme kasvatuksessa valinneet seuraavat painopistealueet:

  • myönteinen ihmiskäsitys, itsetunto
  • ympäristöystävällisyys
  • kansainvälisyys

AJANKOHTAISTA:

Syyslukukausi päättyy 19.12.2025 ja kevätlukukausi alkaa 7.1.2026

Koulun viestintä huoltajille ja oppilaille tapahtuu ensisijaisesti Wilma-järjestelmän kautta. Muita mahdollisia viestinnän muotoja ovat puhelut, monisteet, tekstiviestit ja sähköposti. Koulun henkilöstö ei viesti kouluasioissa muita kanavia pitkin. Sähköpostiosoitteet ovat muotoa: etunimi.sukunimi@hmledu.fi

Henkilöstö lukee ja vastailee viesteihin pääasiassa virka-aikana (ma-pe klo 8.00-16.00).
Wilman kautta saat yhteyden paitsi opettajiin myös muihin koulun ammattilaisiin, kuten terveydenhoitajaan, psykologiin ja kuraattoriin.

Koululta löytyy instagram-tili (#kaurialankoulu). Tilin tarkoitus on tuottaa positiivista viestintää pienistä kivoista asioista, joita koululla tapahtuu. Koulu ei käy keskustelua Instagramissa. Tilin päivittämisestä huolehtivat nimetyt opettajat.

Koulun henkilöstö ei ole mukana oppilaiden keskinäisissä someryhmissä (esim. Whatsapp) eikä vastaa niissä tapahtuvasta viestinnästä.

Oppilas saa Wilma-tunnukset koulusta. Huoltajan ohjeet tunnusten luomiseksi ovat Wilman etusivulla.

LUOKANVALVOJA

  • vastaa poissaolojen seurannasta
  • pitää yhteyttä huoltajiin oppilaan koulunkäyntiin liittyvissä asioissa
  • huolehtii oppimissuunnitelmien laatimisesta ja seurannasta yhdessä huoltajan kanssa
  • vastaa kiusaamisasioiden selvittelystä valvontaluokassaan ja vie asian tarvittaessa eteenpäin esim. oppilashuoltoryhmälle/ luokka-astetiimille tai rehtorille
  • konsultoi tarvittaessa esim. psykologia tai koulukuraattoria.
  • on tietoinen luokkansa oppilaiden opiskelusta ja oppimisvaikeuksista
  • ilmoittaa luokkansa kehityskeskusteluista huoltajille lukuvuoden aikana
  • kun kysymistä tai keskustelun tarvetta tulee, ota yhteyttä luokanvalvojaan, ensisijaisesti Wilman kautta

OPO eli opinnonohjaaja

  • auttaa ja opastaa oppilasta sekä hänen huoltajiaan koulunkäyntiin liittyvissä ohjauksellisissa asioissa
  • oppilaanohjauksen avulla oppilas saa yhteiskun­nan ja työelämän sekä ammatinva­linnan ja jatko-opinto­jen kannalta tarpeellisia val­miuksia
  • pitää ohjauksen luokkatunnit, esittelee valinnaisaineet ja ohjaa henkilökohtaisesti erityisesti päättöluokkalaisia jatko-opintoihin
  • ohjaa ja avustaa 9. luokkalaisten kevään yhteishaun tekemisessä
    • yhteishaku tehdään www.opintopolku.fi palvelussa huoltajan kanssa kotona

Lukuvuonna 2024-2025 yhteishaun tulokset Kaurialan koulun osalta olivat hyvät: 84% koko ikäluokasta pääsi kahteen ensimmäiseen hakutoiveeseensa ja koko ikäluokasta 58 % meni lukioon

1. Hakutoiveeseen 73%
2. Hakutoiveeseen  11%
3. Hakutoiveeseen   7%
4. Hakutoiveeseen   4%
5-7. Hakutoiveeseen 5%

KOULUKURAATTORI

  • on koulun sosiaalityöntekijä, jonka tehtävänä on tukea ja auttaa nuorta sekä hänen perhettään erilaisissa koulunkäyntiin tai elämän eri käänteisiin liittyvissä vaikeuksissa
  • on mukana oppilashuoltotyössä, kun oppilas tarvitsee tukea esim. käyttäytymisen, sosiaalisten suhteiden, perhetilanteen, tunne-elämän vaikeuksien tai akuuttien kriisin kanssa
  • kuraattorin vastaanottotila löytyy C-osan hallintokäytävältä

Kuraattorin apukeinoja ovat mm:

  • nuoren tukikäynnit
  • perhetapaamiset
  • yhteisneuvottelut kodin ja koulun välillä
  • yhteistyö eri tahojen kanssa
  • ryhmätapaamiset
  • luokkakohtainen työ


KOULUPSYKOLOGI

  • koulupsykologi on koulussa oppilaita varten, kouluyhteisön ja oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseksi
  • koulupsykologiin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä, jos haluaa pohtia oppilaan tilannetta tai oppimisessa ja hyvinvoinnissa muutoin on pulmaa
  • koulupsykologi tekee tarvittaessa yhteistyötä kouluterveydenhoitajan, koulukuraattorin, opettajien, sosiaalitoimen, erikoissairaanhoidon tai muiden tahojen kanssa, jos oppilaan huoltajan kanssa on näin sovittu
  • oppilaiden näkökulmasta koulupsykologin asiakkuus voi liittyä joko yksilökäynteihin tai oppimiseen liittyvien selvittelyihin tai koulupsykologin tutkimusten toteuttamiseen
  • oppilas, huoltaja tai opettaja voi pyytää koulupsykologia mukaan osallistumaan yksilölliseen oppilashuoltoryhmään
  • yksilökäyntien määrä on rajattu (2 tilannearviokäyntiä + 3 työskentelykäyntiä lukuvuoden aikana), jos tämä käyntimäärä ei näyttäydy riittävänä, koulupsykologi auttaa oppilasta tarvittaessa ohjautumaan muihin palveluihin

KOULUTERVEYDENHOITAJA

  • seuraa oppilaiden terveydentilaa ja antaa ensiavun tapaturman sattuessa
  • tarkistaa oppilaan vuosittain ja antaa tarvittavat rokotukset
  • äkillisten sairauksien tutkiminen ja hoito sekä koulutyön ulkopuolella sattuneen tapaturman aiheuttamat vammat eivät kuulu kouluterveydenhuollon piiriin
  • koululääkärin tavoittaa kouluterveydenhoitajan välityksellä
  • terveydenhoitajan tavoittaa koululta päivittäin, avoin vastaanotto ilmoitetaan oppilaille terveydenhoitajan ovella (pois lukien erilaiset poikkeukset, kuten lääkäripäivät)

NUORISOTYÖNTEKIJÄ

  • toimii yhteistyössä koulukuraattorin, opettajien ja rehtorin kanssa
  • on mukana niin oppilaan kouluarjessa kuin vapaa-aikanakin
  • koulun ulkopuolella hänet tavoittaa kaupungin nuorisotiloilta tai nuorisotoimistolta, viestillä tai soittamalla

Mitä nuorisotyöntekijä tekee koululla?

  • erilaiset ryhmäytysprojektit, teematunnit luokittain
  • JOPO
  • Seiskapäivät ja muut Askelmat
  • 8. luokkien V-päivä
  • mukana oppilashuoltotyöryhmässä
  • yksilölliset oppilastapaamiset/keskustelut
  • yhteistyö oppilaskunnan hallituksen kanssa
  • yhteistyö eri tahojen kanssa

Osallisuus tarkoittaa kouluyhteisön eri ryhmien (oppilaat, henkilöstö, huoltajat) näkökulmien huomioimista ja kuuntelua koulutyön arjessa ja toiminnan kehittämisessä. Osallisuuden kokemuksella on iso arvo hyvän kouluarjen vaalimisessa. Osallisuus ennaltaehkäisee ongelmien syntymistä, lisää hyvinvointia ja parantaa koulutyön tuloksellisuutta. Kaurialan koulussa osallisuutta kehitetään jatkuvasti jo olemassa olevia rakenteita hyödyntäen ja uusia luoden.

Oppilaskunnan tehtävänä on toimia oppilaiden etujärjestönä koulun kehittämisessä työ- ja opiskeluympäristönä. Oppilaskunnalla on oma vuosittain valittava hallitus ja edustajistoon kuuluvat luokkien luottamusoppilaat. Oppilaskunnan hallitus ja koulun hallinto tapaavat säännöllisesti.

Tukioppilaat eli tukarit ovat yksi koulun Me-hengen luojista. Tukioppilaan tulee toimia yhteisöllisyyttä vaalien, kaikkia kannustaen ja positiivista, raikasta palauteta vertaisilleen jakamalla. Tukioppilaan puoleen pitää aina pystyä kääntymään matalan kynnyksen periaatteella. Tukioppilaat ovat mu­kana koulun erilaisissa tapahtumissa niiden suunnittelijoina ja järjestelijöinä. Näkyvämmin tukioppilaat toimivat 7-luokkalaisten ”tukena ja turvana” heidän ensimmäisenä kouluvuotenaan yläkoulussa. Tukioppilaat ovat osana valinnaisia opintojaan käyneet tukioppilaskurssin, jossa tukaritaitoja on harjoiteltu.

Oppilasagentti-toimintamallilla ohjataan koulun oppilaiden teknologiaosaamista koko koulun TVT-käytön hyväksi. Toiminnassa näkyy mainiosti oppilaiden oma vertaistuki ja osallistava toimintamalli sekä lisäresurssi opettajien tueksi opetusteknologiaa hyödynnettäessä. Oppilasagentit ohjaavat, opastavat ja kouluttavat tieto- ja viestintätekniikan käytössä oppilaita ja opettajia.

Oppilasagentit vastaavat mm. uusiin opetusteknologioihin tutustumisesta ensimmäisenä ja niiden käytön opastamisesta. Agentit vastaavat AV-tekniikan kokoamisesta sekä käyttämisestä koulun juhlissa ja muissa tilaisuuksissa.

Vanhempainyhdistyksen tavoitteena on tukea nuorten koulutyötä, opettajien kasvatus- ja opetustyötä, edistää kotien ja koulun yhteistoimintaa sekä olla mukana kuntatasolla koulua koskevista asioista päätettäessä.

Kaurialan koulun vanhempainyhdistys ry

kaurialankoulunvanhemmat@gmail.com

Kaurialan koulussa on toteutettu ja toteutetaan myös edelleen nuorille kohdennettua pienryhmätoimintaa Ryhmiksessä. Ryhmiksessä nuoret voivat keskustella keskenään vertaistensa sekä ohjaajien kanssa nuorille itselleen tärkeistä asioista. Ryhmis on käynnistetty koulussamme vastaamaan mm. nuorten terveyskyselystä esiin nousseisiin tarpeisiin.

Ryhmiksen yhtenä kantavana teemana on antaa osallistujille kohdennettua henkilökohtaista ohjausta, tunnetta osallisuudesta ja yhteenkuuluvuudesta, käytännössä esimerkiksi mahdollisuuden löytää uusia kavereita ja harrastuksia.

Ryhmiksessä on kolme ohjaajaa: koulukuraattori, nuorisotyöntekijä ja opinto-ohjaaja. Ryhmän maksimikoko on noin 10 nuorta. Tapaamisia ryhmällä on sovituin ajoin – alussa tiiviimmin ja lopussa hieman väljemmin. Nuoret ovat valikoituneet ryhmään ajankohtaisen teeman mukaan – haluavat uusia kavereita tai vaikkapa harrastuksia yksinäisyyden vähentämiseksi.

Ryhmikselle on suunniteltu 10 -15 tapaamiskertaa painottuen kevätlukukaudelle. Edellisissä ryhmissä olemme tutustuneet mm. keilaamiseen, leipomiseen, kokkaamiseen, musiikin tekemiseen, osallisuuden ja vaikuttamisen erilaisiin tapoihin, peliharrastustoimintaan, tapakasvatukseen ruokaillen paikallisessa ruokaravintolassa ja tietenkin näin myös erilaisiin oppimisympäristöihin. Ryhmistoiminta on oppilaalle maksutonta ja tapahtuu pääosin työjärjestyksen ulkopuolisella ajalla.

Mikäli nuori on kiinnostunut ryhmämme toiminnasta, ottakaa yhteyttä suoraan opo Kimmoon, koulukuraattori Jenniin tai nuorisotyöntekijä Miiaan.

KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT (1.8.2025 alkaen)

Yleistä:
Perusopetuslain 29 §:n mukaan opetuksen ja koulutuksen järjestäjän tulee hyväksyä järjestyssäännöt peruskouluille. Järjestyssäännöt ohjaavat kaikkea koulutusta koskevan lainsäädännön nojalla järjestettyä koulujen ja oppilaitosten vuosisuunnitelman mukaista opetusta ja siihen liittyvää toimintaa. Järjestyssäännöt ovat koulu- ja oppilaitoskohtaisia ja niissä otetaan huomioon paikalliset olosuhteet. Koulut ja oppilaitokset ovat erilaisia ja järjestyssäännöt voivat siksi poiketa toisistaan.

Perusopetuslain 29 §:n 4 ja 5 momentin nojalla voidaan järjestyssäännöissä antaa koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä edistäviä määräyksiä. Järjestyssäännöissä ja muissa järjestysmääräyksissä voidaan antaa kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta tarpeellisia määräyksiä käytännön järjestelyistä ja asianmukaisesta käyttäytymisestä sekä tarkempia määräyksiä kielletyistä esineistä tai aineista sekä niiden käytöstä ja säilytyksestä. Lisäksi määräyksiä voidaan antaa koulun omaisuuden käsittelystä, koulun tilojen siisteydestä huolehtimisesta sekä oleskelusta ja liikkumisesta koulurakennuksissa ja koulun alueella.

Oppilaan velvollisuudet (Perusopetuslaki §35):
Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.

Oppilaan on käyttäydyttävä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä.

Oppilaan velvollisuudesta korvata aiheuttamansa vahinko säädetään vahingonkorvauslaissa. Vahingoista tulee ilmoittaa oppilaan huoltajalle tai tämän muulle lailliselle edustajalle.

Kurinpito (Perusopetuslaki §36):
Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus.

Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta.

Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilanteessa työskentelevän henkilön turvallisuus vaarantuu oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen takia.

Rehtorilla ja koulun opettajalla on yhdessä tai erikseen oikeus työpäivän aikana ottaa haltuunsa oppilaalta 29 §:n 2 momentissa tarkoitettu kielletty esine tai aine, jolla opiskelija häiritsee opetusta tai oppimista.

Kaurialan koululla on perusopetuslaki 29§ mukainen koulukohtainen suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpitotoimien käytöstä.
Ohjaavana toimenpiteenä ennen jälki-istuntoa käytetään:
1) luokanvalvojan puhuttelua
2) KaKe-tiimin pitämää kasvatuskeskustelua
3) palaveria, johon kutsutaan huoltajat ja tarpeen mukaan muuta koulun henkilökuntaa mukaan.
Törkeäksi tulkitusta rikkomuksesta voidaan antaa jälki-istuntoa ilman puhuttelua tai kasvatuskeskustelua.

Puhelinten ja mobiililaitteiden käyttö:
Perusopetuslain 29 §:n 4 momentin mukaan oppilas ei saa käyttää puhelinta tai muuta mobiililaitetta oppitunnin aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon taikka 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä. Järjestyssäännöissä tulee 29 §:n 5 momentin mukaan määrätä puhelimien ja muiden mobiililaitteiden säilytyksestä oppitunnilla sekä niiden käytöstä ja säilytyksestä työpäivän aikana muulloin kuin oppitunneilla.

Kaurialan koulussa oppituntien aikana sekä muissa opetustilanteissa ja ruokailuissa kännykän pitää olla äänettömänä ja pois näkyvistä (Esim. taskussa tai repussa).
• ruokalassa ei ruokavälituntien aikana saa pitää kännykkää esillä ruokapöydissä eikä pöytien välittömässä läheisyydessä (koskee sekä ruokailijoita että muita välitunnilla tai tauolla olijoita)

Koulupäivän aikaiset tärkeät puhelut tai tekstiviestit saa hoitaa välitunneilla tai tuntien aikana, jos on kysynyt opettajalta luvan alkutunnista ja opettaja on antanut luvan. Tärkeitä puheluita ovat esim. mahdolliset kyytiasiat esim. lääkäriin lähdettäessä tai muu huoltajan tärkeä ilmoitus.
Mikäli kännykän käytössä ilmenee häiritsevää toimintaa, niin kännykkä luovutetaan asiasta huomauttavalle opettajalle tai rehtorille, joka toimittaa laitteen loppupäivän ajaksi opettajainhuoneeseen. Kännykän saa takaisin viimeisen oppitunnin päätteeksi opettajainhuoneesta.

Koulumatkat ja koulupäivän aikaiset siirtymät:
Opetuspaikkana voi toimia myös muu paikka kuin koulu, ja oppilaan koulupäivä voi alkaa ja päättyä muussakin paikassa kuin koulussa (esim. liikuntatunnit, biologian maastotunnit, vierailut). Tällöin oppilaat voivat saapua itsenäisesti aamulla suoraan opetuspaikalle tai iltapäivällä poistua opetuspaikalta suorana kotiin.

Oppilaiden tulee kaikissa siirtymissä noudattaa liikennesääntöjä ja huomioida muut kulkijat.
Koulu suosittelee pyöräilykypärän käyttöä.

KÄYTTÄYTYMINEN
2. Käytän asiallista ja kohteliasta kieltä kaikkia kohtaan ja käyttäydyn asiallisesti kaikissa koulun tilaisuuksissa ja tiloissa. Noudatan opettajien ja henkilökunnan antamia ohjeita.
3. Muistan, että kaikilla koulussa työskentelevillä on oikeus itsensä ja omaisuutensa koskemattomuuteen. En kiusaa ketään.

KOULUTYÖSKENTELY
4. Tulen oppitunneille ajoissa työvälineet mukana ja tehtävät tehtyinä. Kahdeksasta myöhästymisestä luokanvalvojan puhuttelu. Jos myöhästelyt jatkuvat, seuraa 1 tunnin jälki-istunto. Lisäksi luokanvalvoja puhuttelee oppilasta toistuvista unohduksista ja huolta herättävistä tuntimerkinnöistä.
5. Annan työrauhan kaikille, myös itselleni.
6. En käytä kännykkää yms. oppitunnilla, ruokailussa ja muissa koulun tilaisuuksissa ilman opettajan lupaa. Tunnin alussa oppilaalle tarjotaan mahdollisuus laittaa puhelin äänettömänä luokassa olevaan laatikkoon tai reppuun oman harkinnan mukaisesti.
Jos oppilas käyttää puhelinta luvatta oppitunnin aikana, opettajalla on oikeus ottaa puhelin haltuunsa päivän jäljellä olevien oppituntien ajaksi. Tästä opettaja kirjaa tuntimerkintöihin keltaisen huomautusmerkinnän.
7. En käytä oppitunneilla tai ruokaillessa tai muissa koulun tilaisuuksissa päähinettä tai muita ulkovaatteita, vaan jätän ne niille varatuille paikoille.
8. En menettele vilpillisesti koetilanteessa tai koulutehtävien suorittamisessa.
9. En kuvaa, taltioi tai levitä sähköistä materiaalia ilman erillistä lupaa.

KOULUN ALUE
10. Vietän välitunnit koulun välituntialueella. Luvattomasta koulualueelta poistumisesta menee tieto luokanvalvojalle ja siitä seuraa KaKe-tiimin kasvatuskeskustelu.
11. En roskaa ja kunnioitan yhteistä ja yksityistä omaisuutta: muistan, että minun on itse korvattava, jos tärvelen koulun irtaimistoa tai koulurakennuksia.
12. Säilytän polkupyörääni, mopoani, mopoautoani tai muita vastaavia niille varatuilla paikoilla enkä aja niillä koulupäivän aikana koulun pihassa. Kouluun tullessani ja poistuessani käytän sovittuja reittejä. Pelastustie tulee pitää vapaana kaikista liikennevälineistä.
13. Tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden, päihteiden ja huumausaineiden hallussapito ja käyttö on kielletty.

KASVATUSKESKUSTELU
Kasvatuskeskustelu on ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen. Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun. Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella.
Kasvatuskeskustelussa yksilöidään toimenpiteeseen johtanut teko tai laiminlyönti yhdessä oppilaan kanssa ja tarvittaessa selvitetään laajemmin käyttäytymisen syyt ja seuraukset sekä keinot koulussa käyttäytymisen ja oppilaan hyvinvoinnin parantamiseksi.

Kasvatuskeskusteluun määrää koulun opettaja tai rehtori. Kaurialan koulussa kasvatuskeskustelun pitää kaksi opettajaa yhdessä. Kasvatuskeskustelu kirjataan ja siitä ilmoitetaan oppilaan huoltajille.

JÄLKI-ISTUNNOT
Koulun opettaja tai rehtori voi määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi oppilaan, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti. Ennen oppilaan määräämistä jälki-istuntoon, on yksilöitävä toimenpiteeseen johtava teko tai laiminlyönti, kuultava oppilasta ja hankittava muu tarpeellinen selvitys.

Jälki-istunnossa voidaan teettää kirjallisia tai suullisia tehtäviä, harjoituksia ja tehtäviä, joiden tulee olla kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevia, oikeassa suhteessa oppilaan tekoon tai laiminlyöntiin sekä ikä ja kehitystaso huomioon ottaen oppilaalle sopivia. Oppilas voidaan myös velvoittaa istumaan hiljaa jälki-istunnon ajan. Jälki-istunto voi koostua myös eri toimien yhdistelmästä

Jälki-istunnot tulee suorittaa välittömästi, viikon sisällä rangaistuksen antaneen opettajan ohjeen mukaisesti. Jälki-istunnosta tulee tieto huoltajalle.

RÄSTIKOKEET
Rästiin jäänyt koe tulee suorittaa mahdollisimman pian varsinaisen kokeen jälkeen. Oppilas sopii kokeen pitäjän kanssa rästikokeen ajankohdan. Jos oppilas ilman painavaa perustetta jättää saapumatta rästikokeeseen, tulee kokeesta hylätty arvosana

POISSAOLOT
Perusopetuslain mukaan perusopetus on lähiopetusta. Päävastuu oppilaan koulussa käymisestä on huoltajalla. Koulunkäynnin sujumisen edellytyksenä on säännöllinen koulunkäynti. Koulun tukikeinot edellyttävät läsnäoloa ja toteutuvat lähiopetuksessa.

Poissaoloihin luvan myöntävät joko luokanvalvoja tai rehtori. Lyhyisiin poissaoloihin luvan myöntää luokanvalvoja, yli viisi päivää kestäviin poissaoloihin koulun rehtori. Hakemus poissaoloihin löytyy Wilmasta. Oppilas sopii etukäteen opettajien kanssa poissaoloajan kokeet ja tehtävät.

Kaurialan koulussa noudatetaan poissaolojen seurantaan ja puuttumiseen liittyen Hämeenlinnan kaupungin yhteistä mallia.

Oppilaan poissaolot merkitään Wilmaan. Huoltajan tulee selvittää oppilaan poissaolot luokanvalvojalle. Ilman selvitystä jääneet poissaolot merkitään luvattomiksi.

https://www.hameenlinna.fi/varhaiskasvatus-ja-koulutus/perusopetus/kun-kouluun-meno-kangertaa/pitkittyneiden-poissaolojen-toimintamalli

OPPIKIRJAT JA MUU OPPILAALLE JAETTAVA MATERIAALI
Oppilaalle jaettava materiaali esim. oppikirjat on suunniteltu pidempiaikaiseen oppilaskäyttöön. Pidä oppikirjoista ja muusta sinulle annetusta materiaalista hyvää huolta. Olet korvausvelvollinen, mikäli oppimateriaali tuhoutuu käytössäsi käyttökelvottomaksi, esim. kirja joka kastuu huolimattoman käsittelyn seurauksena.

ULKOKENGÄTÖN KOULU
Kaurialan koulu on kengätön koulu, joten koulun sisällä emme liiku ulkokengät jalassa. Ulkokengät säilytetään koulupäivän ajan kulkueteisissä sijaitsevissa kenkätelineissä TAI omassa lukollisessa lokerossa.

Suosittelemme sisäkenkien käyttöä, mutta niillä ei kuitenkaan voi viettää aikaa pihalla. Kengättömässä koulussamme yhteiset tilat pysyvät siistimpinä ja tunnelma on viihtyisämpi. Kengättömässä ympäristössä oppilaat voivat oleskella lattiatasolla, niin koululuokissa kuin käytävilläkin. Opiskelu on mieluisampaa, kun mahdollisesti ulkona kastuneet tai kostuneet kengät voi ottaa pois jalasta koulupäivän ajaksi.

LUOKKARETKET JA OPINTOKÄYNNIT
Yläkoulun aikana voidaan tehdä pienimuotoisia ja lyhyitä luokkaretkiä (1-3vrk.). Eri oppiaineissa tehdään lukuvuoden aikana opintokäyntejä museoihin, taidenäyttelyihin, työpaikoille jne. Retket ovat osa koulun toimintaa ja retkien ajan oppilas on velvollinen noudattamaan koulun järjestyssääntöjä ja ohjeita. Ja itsenäisesti liikuttaessa noudatetaan yleisiä tieliikennelain määräyksiä – eli liikutaan liikennesääntöjen mukaan.

Nämä järjestyssäännöt on laadittu yhdessä koko koulun henkilöstön, oppilaiden ja huoltajien kanssa. Koko koulun henkilöstö ja oppilaat sitoutuvat noudattamaan näitä järjestyssääntöjä ja edistämään yhdessä turvallista ja viihtyisää koulupäivää. Huoltajat tukevat koulun oppilaiden koulun järjestyssääntöjen noudattamista ja turvallista ja viihtyisää koulupäivää.

Nämä järjestyssäännöt ovat voimassa 1.8.2025 alkaen.

Järjestyssäännöt ovat nähtävissä koulun kotisivuilla. Järjestyssäännöt käsitellään oppilaiden kanssa lukuvuosittain ja niistä tiedotetaan huoltajia. Järjestyssäännöt tarkistetaan säännöllisesti ja päivitetään tarpeen mukaan.

OPPILASHUOLTOTYÖSTÄ YLEISESTI

Koulu on yksi tärkeä osa nuoren elämää. Koulunkäynnin onnis­tu­mista ja oppilaiden kehittymistä yhteiskunnan jäseninä tukee koulumme oppilashuoltotyö yhteistyössä kodin kanssa. Oppi­lashuol­totyö on osa päivittäistä koulutyötä. Oppilashuoltotyö pyr­kii sekä ennaltaeh­käisemään että myös ratkaisemaan oppilaan koulunkäynnin ongel­mati­lanteita koululla käytettävissä olevin mahdollisuuk­sin. Oppilashuoltotyötä koordinoivat rehtori ja apulaisrehtori, oppilashuollon koordinaattori ­apunaan erityisopettajat, opinto-ohjaajat, koulupsykologi, kouluku­raattori, koulumme lääkäri ja terveydenhoita­ja. Op­pilashuoltotyö on luotta­muk­sellista.

YKSILÖLLINEN OPPILASHUOLTO

Yksilöllinen oppilashuoltotyö kohdistuu yksittäiseen oppilaaseen. Oppilashuollollisissa asioissa oppilaan luokanvalvoja on aina ensisijainen henkilö oppilaan asioiden hoitamisessa. Oppilashuoltotyön tavoitteena on kartoittaa, ennaltaehkäistä ja auttaa selvittämään ongelmia, jotka aiheuttavat esteitä oppilaan säännölliselle koulunkäynnille ja menestymiselle koulutyössä.   Oppilashuolto toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Asian vireille laittaja voi olla koulun henkilökunnan edustaja, oppilas itse tai huoltaja. Oppilaan ja huoltajan kanssa keskustellaan sekä sovitaan, keitä oppilashuoltoon liittyviä henkilöitä otetaan mukaan hoitamaan oppilaan asiaa.

Mukaan oppilashuoltoryhmään voidaan kutsua tarpeen mukaan esimerkiksi:

  • laaja-alainen erityisopettaja
  • koulukuraattori
  • koulupsykologi
  • kouluterveydenhoitaja
  • opo
  • rehtori tai apulaisrehtori
  • muita koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja

Kaurialan koulussa yksilölliselle oppilashuollolle on varattu ajat seuraavasti:

  • tiistaisin klo 8.00 – 10.00
  • keskiviikkoisin klo 14.30 – 16.00

YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTORYHMÄ (YOHR)

Ryhmän tehtävänä on suunnitella koulun oppilashuollon tarvetta ja toimintatapoja. Toiminnan perusteet tulevat perusopetusta, oppilashuoltoa sekä lastensuojelua koskevista laeista. Toiminta painottuu ennaltaehkäiseviin toimiin ja on moniammatillista: ryhmässä on opettajakunnan, oppilaskunnan ja huoltajien edustajien lisäksi mukana kouluterveydenhuoltaja, koulukuraattori, koulupsykologi ja nuorisotyöntekijä. Ryhmän puheenjohtajana toimii rehtori.

OPPILAAN KOULUNKÄYNNIN TUKEMINEN

Koulutyön onnistumisen edellytys on kodin ja koulun yhteisnäkemys kasvamis- ja oppimistavoitteissa. Tämä edellyttää jatkuvaa kanssakäymistä ja vuorovaikutusta oppilaan, huoltajien ja koulun henkilökunnan – erityisesti luokanvalvojan ja aineenopettajien välillä. Huoltajien aktiivisuudella on ensiarvoisen suuri merkitys oppilaan opiskelun tukemisessa ja koulun toiminnan suunnittelussa. Kodin ja koulun välitön yhteistyö edesauttaa yhteisten tavoitteiden saavuttamista.  Yhteyttä kouluun voi ottaa esim. Wilman tai puhelimen kautta. Koulusta lähetetään myös tiedotteita ja muutakin postia koteihin Wilman välityksellä. Koulussa järjestetään myös vanhempainiltoja eri luokka-asteille.

TUKIOPETUS

Koulussa toteutetaan tukiopetusta uuden oppimisen tuen lainsäädännön mukaisesti ryhmäkohtaisen tuen yleisenä tukiopetuksena, opetuskielen tukiopetuksena ja erityisopettajan antamana opetuksena muun opetuksen yhteydessä. Ryhmäkohtaisen tuen tukiopetus on oppitunnin aikana tapahtuvaa tukiopetusta ja sitä annetaan kolme tuntia viikossa jokaiselle yleisopetuksen oppilasryhmälle.

Oppituntien ulkopuolinen tukiopetus on tarkoitettu tilapäisesti sitä tarvitseville oppilaille. Se on yksilöllisenä tai pienryhmissä järjestettävää opetusta. Tukiopetuksen antamista voi ehdottaa opettaja, oppilas tai oppilaan huoltaja.

Lähtökohtaisesti tuen tarpeeseen pyritään vastaamaan ryhmäkohtaisen tuen keinoin. Oppituntien ulkopuolista tukiopetusta käytetään, kun ryhmäkohtaista tukea ei ole kyseisessä aineessa saatavilla tai ryhmäkohtaisen tuen tukiopetus ei ole riittänyt.

ERITYISOPETUS

  • Laaja-alainen erityisopetus:

Koulussamme toimii kaksi laaja-alaista erityisopettajaa, jotka antavat apua oppilaiden tilapäisissä ongelmatilanteissa. Laaja-alainen erityisopetus ei ole luokkamuotoista, vaan tapahtuu integroituna yleisopetuksessa.

  • Luokkamuotoinen erityisopetus:

Luokkamuotoisessa erityisopetuksessa annetaan opetusta henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti.

Jos oppilaalle sattuu tapaturma koulussa tai koulumatkalla, on hoito maksuton. Tapaturmasta tulee aina olla välittömästi yhteydessä opettajaan tai terveydenhoitajaan. Oppilas ohjataan omalle terveysasemalle ja tarvittaessa Kanta-Hämeen keskussairaalan yhteispäivystykseen. Hoitoon ilmoittautumisen yhteydessä on muistettava kertoa, että kysymyksessä on koulutapaturma. Mikäli tapaturmasta johtuen oppilas tarvitsee koulukyydityksen, tulee siitä olla lääkärinlausunto.

Jos oppilas joutuu koulutapaturman vuoksi kulkemaan kouluun esim. taksilla, kaupunki on velvollinen hoitamaan kuljetukset. Tällöin on täytettävä sähköinen koulukuljetushakemus ja se toimitetaan liitteineen (asiantuntijalausunto sekä lukujärjestys) sivistyksen ja hyvinvoinnin palveluohjaukseen. Kaupungin sivuilla ohjeistus koulutapaturmien varalle. Koulukuljetuslomakkeet löytyvät kaupungin sivuilla: täältä, ohjeet myös tilapäiselle kuljetustarpeille.

OPPIKIRJAT JA MUU OPPILAALLE JAETTAVA MATERIAALI

Oppilaalle jaettava materiaali esim. oppikirjat on suunniteltu pidempiaikaiseen oppilaskäyttöön. Pidä oppikirjoista ja muusta sinulle annetusta materiaalista hyvää huolta. Olet korvausvelvollinen, mikäli oppimateriaali tuhoutuu käytössäsi käyttökelvottomaksi. Esim. kastuu huolimattoman käsittelyn seurauksena.

ARVOTAVARAT

Älä jätä rahaa tai arvotavaroitasi vartioimatta koulupäivän aikana. Muista myös lukita kulkuvälineesi koulupäivän ajaksi. Yksityisomaisuus on koulussa omistajansa vastuulla, joten kuljeta se aina mukanasi. Vältä tarpeettomasti rahojen ja arvotavaroiden tuomista kouluun.

OPPILASARVIOINTI

Perusopetuslain ja –asetuksen mukaan perusopetuksen oppilaan arvioinnilla on kaksi toisiaan tukevaa tehtävää. Arvioinnin tehtävänä on:

  • ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaiden itsearvioinnin taitoja (formatiivinen arviointi)
  • määrittää, missä määrin oppilas on saavuttanut oppiaineille asetetut tavoitteet (summatiivinen arviointi)

Perusopetuksessa arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Arvioinnin tehtävien toteuttamisessa noudatetaan arvioinnin yleisiä periaatteita.

Numerollinen oppilasarviointi suoritetaan lukuvuoden aikana kaksi kertaa syys- ja kevätlukukauden päättyessä. Yhdeksännen luokan keväällä oppilas saa päättötodistuksen. Arvioinnilla seurataan opetuksen ja koulutuksen keskeisten tavoitteiden toteutumista.

19§ Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

”Opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen tai päättö­arvioinnin uusimista on pyydettävä kahden kuukauden kuluessa tiedon saamisesta. Uudes­­ta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä.

Jos 1 momentissa tarkoitettu uusi arviointi tai ratkaisu, jolla pyyntö on hylätty, on ilmeisen virheellinen, aluehallintovirasto voi oppilaan huoltajan pyynnöstä velvoittaa opet­tajaa toimittamaan uuden arvioinnin tai määrätä, mikä arvosana oppilaalle on annet­tava, tai määrätä opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan pää­tök­sen muutettavaksi.”

KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTIKRITEERIT

Kaupungin yhteiset käyttäytymisen arviointikriteerit voit lukea tästä linkistä.

TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET-jaksot)

7. luokat: luokittain sovitusti koulun ruokalassa.

8. luokat: viikon mittainen työharjoittelu kevätlukukaudella jossakin yrityksessä. Oppilaat pyrkivät hakemaan työpaikkansa itsenäisesti.

9. luokat: 2 viikkoa syyslukukaudella. Oppilaat hakevat työpaikkaa kirjallisella hakemuksella. Oppilaat hakevat työpaikkansa itse.

VALINNAISAINEET 

Valinnaisaineita on yläkoulun aikana yhteensä 11 vuosiviikkotuntia. Pääsääntöisesti näistä 6 vuosiviikkotuntia opiskellaan kahdeksannella luokalla. Loput 5 tuntia yhdeksännellä luokalla. (Huom. A2-kieli )

Valinnaiset jakautuvat pitkiin ja lyhyisiin valinnaisiin. Pitkää valinnaista opiskellaan kaksi tuntia viikossa 8. ja 9. luokilla, ja ne arvioidaan numeroin 4 – 10. Lyhyet valinnaiset kestävät useimmiten yhden lukukauden (kevään tai syksyn), kaksi tuntia viikossa.

Valittavat valinnaisaineet ovat taito- ja taideaineita (käsityö, musiikki, liikunta, kuvataide ja kotitalous) sekä muita valinnaisaineita (esim. kielet, tietotekniikka tai tukioppilastoiminta).

Valinnaisten arviointi:

Taito- ja taideaineita ovat siis kuvataide, musiikki, liikunta, käsityö, kotitalous. Taito- ja taideaineet arvioidaan osana oppiainetta, valinnaisesta ei siis saa erillistä arvosanaa.

Muut pitkät valinnaiset arvioidaan erillisellä numeroarvosanalla.

Muut lyhyet valinnaiset arvioidaan hyväksytty/ hylätty

Valinnat tulee tehdä huolella, sillä niitä ei enää myöhemmin voi muuttaa ilman painavaa syytä. Valinnaiskurssin toteutuminen edellyttää, että sen valitsee riittävän moni oppilas.

Valinnaisainevalinnat tehdään Wilmassa erikseen ilmoitettuna ajankohtana. Kurssipaikat täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä.

KOULURUOKAILU

Maksuton ruokailu on osa koulun kasvatusta ja opetusta. Se ohjaa oppilaita itsenäi­seen toimintaan ja antaa mahdollisuu­den harjoitella hyviä ruokailutapoja sekä sosiaalisuut­ta. Kouluruokailu tukee osaltaan oppilaiden terveyttä ja ylläpitää heidän työkykyään. Koulussa on mahdollisuus saada terveydellisistä syistä erikoisruokavalion mukaista ruokaa. 7. luokkalaisten erityisruokavaliot eivät siirry alakoulusta yläkouluun. Huoltajien tuleekin varmistaa siirto. Jos et enää tarvitse erityisruokavaliota ilmoita asiasta myös terveydenhoitajalle. Kaavake löytyy Koulut ja opetus- sivuilta.

KOULUKULJETUS

Huoltajan hakemuksesta tai lääkärintodistuksen perusteella kaupunki voi kustantaa kuljetuksen, jos peruskoulun oppilaan koulumatka on viisi kilometriä tai enemmän.

TYÖTURVALLISUUS

Työturvallisuuteen kiinnitetään Kaurialan koulussa erityistä huomiota. Jokaisesta luokasta löytyy tieto poistumisreitistä ja ensiapu/paloturvallisuusvälineet ovat selkeästi esillä.  Opetussuunnitelmaan sisältyy oppiaineita, joissa käytetään koneita ja vaarallisia aineita. Näissä tilanteissa oppilaiden tulee noudattaa tarkoin opettajan antamia ohjeita. Järjestämme myös koko koulua koskevia poistumisharjoituksia. Jokaisella on velvollisuus huolehtia työturvallisuudesta omalta osaltaan.

Tässä osiossa tietoa 8.-9. lk valinnaisaineista, yhteishausta ja Chromebook-laitteista

Vanhempainilta 25.11.2025 ysiluokkalaisten huoltajille: opon esitys yhteishausta.

Valinnaisaineiden tiedot:
8. lk valinnaisaineet

9. lk valinnaisaineet

 

Uuden lainsäädännön mukaista tietoa tukiopetuksesta löytyy ylempää kohdasta Oppilashuolto.

CHROMEBOOK – käyttörajoitukset ja turvallisuus

Yleinen turvallisuus: 

  • Laitteita hallinnoidaan keskitetysti kaupungin toimesta.
  • Käyttö tapahtuu koulun hallinnoimilla tunnuksilla – ei henkilökohtaisilla tileillä.
  • Sovelluksia ja sisältöä voidaan asentaa vain laitehallinnan kautta ja niihin tehdään tietosuoja-arviointi ennen käyttöönottoa.
  • Oppilaslaitteet eivät mahdollista yksityistä selaamista tai anonyymiä käyttöä.
  • Ympäristöä ja laitteita ylläpidetään, tarkastellaan ja kehitetään jatkuvasti tieturva ja tietosuoja huomioiden.

Käyttörajoitukset:

  • Chromebook-aikarajoitus: laitteiden käyttö estetään yläkouluilla automaattisesti klo 23.00–06.00.
  • iPad-aikarajoitus: laitteiden käyttö estetään alakouluilla automaattisesti klo 21.00–07.00.
  • Sivustojen suodatus: Haitalliset, väkivaltaiset, aikuisviihteeseen liittyvät ja pelisivustot pyritään estämään ja niihin liittyviä sivustosuodattimia ylläpidetään.
  • YouTube ja sosiaalinen media: Käyttö on rajattu – oppilaat eivät pääse kirjautumaan ko. palveluihin.
  • Sovellusten käyttö: Vain opetustoimen hyväksymät sovellukset ovat käytettävissä.

Oppilaan näkökulmasta:

  • Laitteet on tarkoitettu oppimiseen, ei viihdekäyttöön.
  • Käyttöä valvotaan ja siitä voidaan tarvittaessa raportoida.
  • Laitteilla ei voi asentaa omia pelejä tai sovelluksia.
  • Viestintä tapahtuu koulun valvotuissa ympäristöissä (esim. Wilma, Teams)

Laitetyypit:

Chromebook

  • Laitteet ovat hallittuja, ja niihin kirjaudutaan ainoastaan koulun tunnuksella.
  • Tallennukset tehdään oman koulun tunnuksen pilveen, ei paikallisesti omalle laitteelle.

iPad

  • Oman, henkilökohtaisen Apple ID:n käyttö laitteella on estetty.
  • Oppilas kirjautuu laitteelle koulun tunnuksella, joka toimii hallittuna Apple ID:nä.
  • Tunnus tallentaa ja varmuuskopioi tiedot automaattisesti kaupungin hallinnoimaan iCloud-palveluun.

Miksi tämä on turvallista:

  • Tietoturva ja yksityisyys on varmistettu kaupungin hallinnoimilla asetuksilla.
  • Sisällön suodatus estää ei-toivotun materiaalin.
  • Käyttöaikarajoitukset tukevat terveellisiä digikäytön tapoja.
  • Valvonta ja raportointi mahdollistavat puuttumisen tarvittaessa.

YHTEYSTIEDOT

rehtori (virkavapaalla 17.11.2025-21.2.2026)
Aleksis Stenholm
040 524 0191
etunimi.sukunimi@hmledu.fi
apulaisrehtori (vs. rehtori 17.11.2025-21.2.2026)
Markku Tuominen
040 652 9331
etunimi.sukunimi@hmledu.fi
koulusihteeri
Petra Allenius
050 509 0856
etunimi.sukunimi@hmledu.fi

Osoite:

Brahenkatu 14, 13130 Hämeenlinna

Karttalinkki:

Kaurialan koulu kartalla

LINKIT

Opetussuunnitelma
Toiminta- ja kehittämissuunnitelma
Kouluterveydenhuolto (Oma Häme)
Hae koulupaikkaa

Hae koulupaikkaa Wilman kautta

Ruokalistat

Kaurialan koulun ruokalistat

Anna palautetta

Avaa palautepalvelu

Perusopetuksen neuvonta ja ohjaus

Neuvonta ja ohjaus
perusopetus@hameenlinna.fi
puhelin 03 6214145
ti, to klo 10-12

Perusopetuksen neuvonnan puhelut on suljettu 4.12.

 

Koulupaikat ja niiden hakeminen
Anu Pykälistö, puhelin 050 3612251
anu.pykalisto@hameenlinna.fi

Oppimisen tuki
Sanna Sarnesto, puhelin 0504711981
sanna.sarnesto@hameenlinna.fi

Esi- ja perusopetuksen koulukuljetukset
koulukuljetukset@hameenlinna.fi
Noora Ilomäki, puhelin 050 3662234

HUOM! Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostilla. Keskustelua vaativissa tapauksissa kirjoita asia sähköpostiin ja mainitse viestissä soittopyyntö.

Hämeenlinnan kaupunki
Sivistys ja hyvinvointi, perusopetus
Wetterhoffinkatu 2
13100 Hämeenlinna

Pikalinkkejä

  • Wilma
  • Airo työpöytä
  • Hämeenlinnan perusopetuksen digisuunnitelma
  • Tietoa koulukiusaamisesta

Monikieliset verkkosivut

My Integration sivuilla tietoja esim. kouluista ja oppilaspaikan hakemisesta

  • in English englanniksi
  • العربية arabiaksi 
  • Af somaali somaliaksi
  • українська ukrainaksi
  • по-русски venäjäksi  

 

 

Lukuvuosi, loma-ajat ja poissaolohakemus

  • Lukuvuosi ja loma-ajat

Hämeenlinnan kaupunki
Wetterhoffinkatu 2
13100 Hämeenlinna
hameenlinnan.kaupunki@hameenlinna.fi
etunimi.sukunimi@hameenlinna.fi

Sivuston käyttöehdot ja evästeet

Saavutettavuusseloste

Näytä omat evästeasetukseni

© 2025 Hämeenlinnan kaupunki

Oikopolut

  • Asuminen ja ympäristö
  • Koulut ja varhaiskasvatus
  • Hyvinvointi ja liikunta
  • Kulttuuri ja kirjasto
  • Matkailu ja tapahtumat
  • Työ ja elinvoima
  • Hallinto ja talous

Asiointi ja palvelunumerot

Palvelunumerot

Palvelupisteet

Kirjaamojen sähköpostit

Sähköinen laskutus ja verkkolasku