Hyvän arjen vaaliminen
Ennaltaehkäisten
Lapsen ja nuoren kokemus yhteisön jäsenyydestä ja merkityksellisyyden tunne pitävät lapsen ja nuoren kiinni koulun arjessa. Oppimiseen ja kouluyhteisöön kiinnittyminen on monien asioiden yhteisvaikutuksen tulos. Hyvän arjen vaaliminen niin koulussa kuin vapaa-aikanakin lisää voimavaroja ja ennaltaehkäisee koulunkäyntivaikeuksia. Riittävä ja oikea-aikainen tuki oppimisen ja koulunkäynnin pulmiin on tärkeää ja siihen etsitään ratkaisuja Oikeus oppia -hankkeessa.
Puhu positiivista
Lapsi ja nuori aistii herkästi ympäröivän ilmapiirin. Kun koko koulun vuorovaikutus on myönteistä ja kannustavaa, lapsi ja nuori saa voimaannuttavia kokemuksia. Positiivinen, vahvuuksia voimistava, empaattinen puhe luo koko kouluyhteisöä kannattelevan vuorovaikutuksen kentän. Jokainen lapsi ja nuori on vanhemmalleen tärkeä. Koulunkäyntivaikeuksien keskelläkin vanhemmat toivovat, että vaikeista asioista puhutaan kunnioittavasti ja arvostavasti.
Positive
Tuetaan ryhmäytymisessä ja ystävystymisessä
Ryhmän jäsenenä toimiminen on keskeinen lasten ja nuorten kehitystavoite. Ryhmässä olemista harjoitellaan pienestä lapsesta alkaen, läpi varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaa-ajan harrastuksissa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja ylläpito rohkaisevat lasta ja nuorta mukaan ryhmään saamaan ystäviä. Välitunnit ja työskentely erilaisissa ryhmissä vahvistavat lapsen ja nuoren sosiaalisia taitoja. Koulujen eri verkostot mm. oppilashuolto ja seurakunta osallistuvat ryhmäytymistä ja ystävystymistä edistävän toiminnan järjestämiseen.
Ehkäistään kiusaamista
Kiusatuksi tai loukatuksi tuleminen vaikuttaa merkittävästi oppilaan viihtymiseen ja oppimiseen koulussa. Keskittymällä hyvinvoinnin tukemiseen voidaan ehkäistä myös muita kiusaamiseen liittyviä ilmiöitä kuten syrjintää, häirintää ja vihapuhetta. Kuntien tehtävä on laatia toimenpidesuunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
Aiheeseen liittyvät
Hakeminen aamu- ja iltapäivätoimintaan alkaa
14.3.2024
Haku aamu- ja iltapäivätoimintaan lukuvuodelle 2024-2025 alkaa perjantaina 15.3. ja päättyy keskiviikkona 22.5. Hakemus tulee täyttää ensisijaisesti Wilman kautta ”hakemukset ja päätökset” -osiossa. Toimintaan voivat …
Lammin koulukeskuksen toteuttajaksi valittiin Rakennusliike Lapti Oy – rakentaminen alkaa ensi kesänä
13.3.2024
Lammille rakennetaan tulevina vuosina alakoulun, yläkoulun ja lukion yhdistävä koulukeskus, joka tulee tarjoamaan myös uuden tapahtuma- ja kokoontumispaikan alueen asukkaille. Koulukeskuksen rakentaminen alkaa kesällä 2024, …
Koko koulu lukee yhtä aikaa
13.3.2024
Eteläisten koulu on neliluokkainen mukava pieni koulu Hauholla, jossa on hyvin kyläkoulumainen tunnelma. Tänään Eteläisten koulussa on vuorossa koko koulun lukutunti ja kaikki oppilaat ja …
Valoilmiön teoshaku vuodelle 2024 on avattu
12.3.2024
Hämeenlinnan Valoilmiö kaupunkifestivaali etsii teoksia ja teosehdotuksia vuoden 2024 festivaalille. Valoilmiö on vuonna 2022 pilotoitu osallistava kaupunkifestivaali, jonka teemana on valo. Kolmepäiväinen tapahtumakokonaisuus ajoittuu vuosittain …