Puheeksi ottaminen
Kun oppilaalle kertyy poissaoloja yli 30 tuntia, on hyvä keskustella oppilaan ja hänen vanhempiensa kanssa siitä, mitä hänelle kuuluu. Oppilaan oma luokanopettaja tai -valvoja käy voimavarakeskustelun oppilaan kanssa. Keskustelun kautta tunnistetaan oppilaan kanssa voimavaroja vahvistavia asioita. Tarvittaessa myös oppilashuollon työntekijä voi käydä keskustelun. Keskustelussa käytetään tukena voimavaralomaketta, johon kirjataan tilanteeseen sopiva tuki.
Muistilista kouluun:
- Luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan, jos Wilma-viesteihin ei reagoida, yhteys puhelimella.
- Keskustelu lapsen tai nuoren kanssa voimavaralomakkeen avulla.
- Kutsutaan perhe palaveriin tarvittaessa.
- Koulu järjestää tukiopetusta tarvittaessa.
- Oppilashuollon konsultointi matalalla kynnyksellä.
- Jatkuva seuranta ja nopea reagointi, jos poissaoloja ei selvitetä.

Aiheeseen liittyvät
Koulujen sekä päiväkotien ja seurakuntien välinen yhteistyösopimus selkeyttää käytäntöjä
18.9.2025
Hämeenlinnan kaupungin perusopetus sekä varhaiskasvatus ja Hauhon, Hämeenlinna–Vanajan sekä Lammin evankelisluterilaiset seurakunnat ovat solmineet uudet sopimukset koulujen, päiväkotien ja seurakuntien välisestä yhteistyöstä.
Tukea nuorille nikotiinittomaan arkeen koulujen uudella mallilla
12.9.2025
Hämeenlinnan peruskouluille ja toisen asteen oppilaitoksille on laadittu käyttöön uusi nikotiinipuuttumismalli, jonka tavoitteena on ehkäistä nuorten nikotiinituotteiden käyttöä ja tarjota varhaista tukea lopettamiseen.
Hämeenlinna julkaisi lukutaito-ohjelman kansainvälisen lukutaitopäivän 8.9. kunniaksi
4.9.2025
Tiesitkö, että lukutaito on kuin supervoima? Se auttaa meitä ymmärtämään maailmaa, hoitamaan arjen asioita ja unelmoimaan. Lukutaito ei ole vain koulukirjoja ja sanomalehtiä, se on avain kestävään, tasa-arvoiseen ja osallistavaan yhteiskuntaan ja tulevaisuuteen.
Lyseon koulu ja Verkatehdas-kortteli tiivistävät yhteistyötä
26.8.2025
Hämeenlinnan Lyseon koulu ja Verkatehtaan korttelin toimijat syventävät yhteistyötään entisestään. Tavoitteena on luoda kouluarjen ja kulttuurikorttelin rikastuttamiseksi uudenlaisia yhteyksiä oppimisen ja kulttuurin välille. Yhteistyötä tiivistetään erityisesti Lyseon koulun, Verkatehtaan ja Hämeenlinnan Teatterin välillä. Yhteistyön taustalla on jaettu halu hyödyntää Lyseon ainutlaatuista sijaintia kulttuurikorttelissa niin, että se palvelee koulun arkea ja korttelin yhteisöä mahdollisimman hedelmällisesti.