Hyvän arjen vaaliminen
Ennaltaehkäisten
Lapsen ja nuoren kokemus yhteisön jäsenyydestä ja merkityksellisyyden tunne pitävät lapsen ja nuoren kiinni koulun arjessa. Oppimiseen ja kouluyhteisöön kiinnittyminen on monien asioiden yhteisvaikutuksen tulos. Hyvän arjen vaaliminen niin koulussa kuin vapaa-aikanakin lisää voimavaroja ja ennaltaehkäisee koulunkäyntivaikeuksia. Riittävä ja oikea-aikainen tuki oppimisen ja koulunkäynnin pulmiin on tärkeää ja siihen etsitään ratkaisuja Oikeus oppia -hankkeessa.
Puhu positiivista
Lapsi ja nuori aistii herkästi ympäröivän ilmapiirin. Kun koko koulun vuorovaikutus on myönteistä ja kannustavaa, lapsi ja nuori saa voimaannuttavia kokemuksia. Positiivinen, vahvuuksia voimistava, empaattinen puhe luo koko kouluyhteisöä kannattelevan vuorovaikutuksen kentän. Jokainen lapsi ja nuori on vanhemmalleen tärkeä. Koulunkäyntivaikeuksien keskelläkin vanhemmat toivovat, että vaikeista asioista puhutaan kunnioittavasti ja arvostavasti.
Positive
Tuetaan ryhmäytymisessä ja ystävystymisessä
Ryhmän jäsenenä toimiminen on keskeinen lasten ja nuorten kehitystavoite. Ryhmässä olemista harjoitellaan pienestä lapsesta alkaen, läpi varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaa-ajan harrastuksissa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja ylläpito rohkaisevat lasta ja nuorta mukaan ryhmään saamaan ystäviä. Välitunnit ja työskentely erilaisissa ryhmissä vahvistavat lapsen ja nuoren sosiaalisia taitoja. Koulujen eri verkostot mm. oppilashuolto ja seurakunta osallistuvat ryhmäytymistä ja ystävystymistä edistävän toiminnan järjestämiseen.
Ehkäistään kiusaamista
Kiusatuksi tai loukatuksi tuleminen vaikuttaa merkittävästi oppilaan viihtymiseen ja oppimiseen koulussa. Keskittymällä hyvinvoinnin tukemiseen voidaan ehkäistä myös muita kiusaamiseen liittyviä ilmiöitä kuten syrjintää, häirintää ja vihapuhetta. Kuntien tehtävä on laatia toimenpidesuunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelukyselyn tulokset
26.4.2024
Palvelukyselyllä on pyydetty kokemuksia ja palautteita niiltä huoltajilta, joiden lapsi on ollut mukana aamu- ja iltapäivätoiminnassa Hämeenlinnassa lukuvuoden 2023-2024 aikana. Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään Hämeenlinnan …
Hämeenlinnan yhteiskoulun uudisrakennus ja liikuntahalli saavuttivat harjakorkeuden – valmistuvat käyttöön kevätlukukaudeksi 2025
24.4.2024
Hämeenlinnan yhteiskoulun uudisrakennus ja liikuntahalli ovat saavuttaneet harjakorkeuden. Virstanpylvästä juhlittiin työmaahenkilöstön sekä kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviaisen, tilaajan, tulevien käyttäjien ja rakennusliikkeen edustajien kesken työmaalla 24.4.2024. Koko …
Suuri kuoroprojekti yhdistää yli tuhat kolmosluokkalaista kuorolaulun äärelle
12.4.2024
Suuri kuoroprojekti Poika, joka katseli puiden latvoja tutustuttaa taas Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan kolmasluokkalaiset kuorolaulun saloihin sekä Sibeliukseen. Projektin kolme konserttia kuullaan huhtikuussa. Poika, joka …
Varhaiskasvatus ja koulut vahvistavat turvallisuutta lasten ja nuorten elämässä
11.4.2024
Vantaan ampumatapauksen myötä myös Hämeenlinnan kaupungilla on kerrattu turvallisuussuunnitelmia ja ohjeista. Vantaalla opettajien aktiivinen ja osaava toiminta auttoi viranomaisten mukaan tilanteessa erittäin paljon. ”Kaikissa Hämeenlinnan …