Hyvän arjen vaaliminen
Ennaltaehkäisten
Lapsen ja nuoren kokemus yhteisön jäsenyydestä ja merkityksellisyyden tunne pitävät lapsen ja nuoren kiinni koulun arjessa. Oppimiseen ja kouluyhteisöön kiinnittyminen on monien asioiden yhteisvaikutuksen tulos. Hyvän arjen vaaliminen niin koulussa kuin vapaa-aikanakin lisää voimavaroja ja ennaltaehkäisee koulunkäyntivaikeuksia. Riittävä ja oikea-aikainen tuki oppimisen ja koulunkäynnin pulmiin on tärkeää ja siihen on etsitty ratkaisuja mm. Oikeus oppia -hankkeessa.
Puhu positiivista
Lapsi ja nuori aistii herkästi ympäröivän ilmapiirin. Kun koko koulun vuorovaikutus on myönteistä ja kannustavaa, lapsi ja nuori saa voimaannuttavia kokemuksia. Positiivinen, vahvuuksia voimistava, empaattinen puhe luo koko kouluyhteisöä kannattelevan vuorovaikutuksen kentän. Jokainen lapsi ja nuori on vanhemmalleen tärkeä. Koulunkäyntivaikeuksien keskelläkin vanhemmat toivovat, että vaikeista asioista puhutaan kunnioittavasti ja arvostavasti.
Positive
Tuetaan ryhmäytymisessä ja ystävystymisessä
Ryhmän jäsenenä toimiminen on keskeinen lasten ja nuorten kehitystavoite. Ryhmässä olemista harjoitellaan pienestä lapsesta alkaen, läpi varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaa-ajan harrastuksissa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja ylläpito rohkaisevat lasta ja nuorta mukaan ryhmään saamaan ystäviä. Välitunnit ja työskentely erilaisissa ryhmissä vahvistavat lapsen ja nuoren sosiaalisia taitoja. Koulujen eri verkostot mm. oppilashuolto ja seurakunta osallistuvat ryhmäytymistä ja ystävystymistä edistävän toiminnan järjestämiseen.
Ehkäistään kiusaamista
Kiusatuksi tai loukatuksi tuleminen vaikuttaa merkittävästi oppilaan viihtymiseen ja oppimiseen koulussa. Keskittymällä hyvinvoinnin tukemiseen voidaan ehkäistä myös muita kiusaamiseen liittyviä ilmiöitä kuten syrjintää, häirintää ja vihapuhetta. Kuntien tehtävä on laatia toimenpidesuunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan 5.- ja 8. -luokkalaisten Move! -mittauksen tulokset
11.12.2025
Move!-mittausten 2025 tulokset julkaistiin 11.12.2025. Ne osoittavat valtakunnallisesti myönteistä kehitystä 5. ja 8. luokkalaisten fyysisessä toimintakyvyssä. Silti lähes 40 % oppilaista on edelleen tasolla, joka voi haitata terveyttä. Tuloksissa näkyy suuria alueellisia eroja kaupunkien ja maaseudun välillä ja kokonaiskuva vastaa viime vuoden tuloksia.
Peruskoulujen oppilasagentit esittelevät ja jakavat osaamistaan Verkatehtaalla 9.12.2025
3.12.2025
Kaikkien Hämeenlinnan peruskoulujen oppilasagentit kokoontuvat tiistaina 9.12. klo 10.00–11.30 Verkatehtaan lasipihalle järjestettäville Oppilasagentti-messuille. Tapahtumassa oppilasagentit esittelevät toisilleen digiosaamistaan ja jakavat kokemuksia ja vinkkejä digiteknologian hyödyntämisestä kouluarjessa.
6.-luokkalaisten itsenäisyyspäivän juhla 2025
26.11.2025
Hämeenlinnan 6.-luokkalaiset juhlivat itsenäisyyspäivää perinteisellä kaupunginjohtajan juhlavastaanotolla Verkatehtaalla perjantaina 5.12.2025. Juhlaan on kutsuttu kaikki hämeenlinnalaiset 6.-luokkalaiset opettajineen. Tapahtumassa tutustutaan suomalaiseen juhla- ja tapakulttuuriin ja harjoitellaan …
Esi- ja perusopetuksen kuljetusperiaatteet päivittyvät 1.11.2025 alkaen
3.11.2025
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta on hyväksynyt päivitetyt koulukuljetusperiaatteet esi- ja perusopetukseen. Uudet kriteerit astuvat voimaan 1.11.2025 alkaen.