Oppilaanohjaus
Oppilaanohjauksen tavoite
Oppilaanohjauksen tarkoituksena on tukea oppilaita tekemään päätöksiä, jotka perustuvat heidän omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostuksenkohteisiinsa. Näitä päätöksiä tehdään arkielämää, opiskelua, jatko-opintoja ja tulevaisuutta varten.
Ohjauksen avulla oppilaat oppivat tunnistamaan omat mahdollisuutensa ja vaikuttamaan oman elämänsä suunnitteluun ja päätöksentekoon. Oppilaita rohkaistaan pohtimaan ja kyseenalaistamaan koulutukseen ja ammatteihin liittyviä ennakkokäsityksiään sekä tekemään valintoja ilman sukupuoleen sidottuja roolimalleja.
Ohjauksen jatkuvuus ja vastuu koulussa
Oppilaanohjauksen tulee muodostaa koko perusopetuksen ajan kestävä jatkumo, joka ulottuu perusopetuksen jälkeisiin opintoihin. Ohjaus on koko koulun yhteinen tehtävä: jokainen koulussa työskentelevä aikuinen on mukana tukemassa oppilaan kasvua ja kehitystä. Oppilaanohjausta toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa.
Vastuunjako eri kouluasteilla
- Alakoulu: Ohjausvastuu on pääosin luokanopettajilla.
- Yläkoulu: Ohjausvastuu jakautuu luokanvalvojan, aineenopettajan, erityisopettajan ja oppilaanohjaajan kesken.
Kaikilla koulun aikuisilla on vastuu myönteisen ja kannustavan ilmapiirin luomisesta – ympäristöstä, jossa jokaista oppilasta arvostetaan.
Oppilaanohjauksen rakenne
Oppilaanohjaukseen kuuluvat:
- Luokkatunnit
- Pienryhmäohjaus
- Henkilökohtainen ohjaus- ja oppilashuoltotyö
- Tehostettu oppilaanohjaus 8. ja 9. luokilla
Yläkoulussa oppilaanohjauksen päävastuu on oppilaanohjaajalla. Luokkamuotoista oppilaanohjausta annetaan 2 vuosiviikkotuntia, ja sitä järjestetään kaikilla yläkoulun luokka-asteilla.
Lisäksi oppilaanohjaukseen kuuluu oppilaan hakeutumisvelvollisuuden ohjaus ja valvonta ennen perusopetuksen päättymistä.
Ennaltaehkäisyn lisäksi enemmän tukea
Ohjauksen tehtävänä on ennaltaehkäisyn lisäksi tukea erityisesti niitä oppilaita, jotka:
- joilla on opiskeluun liittyviä vaikeuksia
- jotka ovat vaarassa syrjäytyä koulutuksesta tai työelämästä
Tässä työssä tehdään monialaista yhteistyötä. Tavoitteena on turvata opintojen jatkuminen esimerkiksi:
- tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen avulla
- tukemalla oppilaita, jotka ovat vaarassa jäädä koulutuksen ulkopuolelle
Saattaen vaihdettava -periaate
Oppilaanohjauksen ohjaus- ja valvontavastuu toteutetaan “saattaen vaihdettava” -periaatteen mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että oppilaan siirtymävaiheessa uuteen koulutukseen tai koulutusmuotoon huolehditaan siitä, että nuori ei jää yksin ja että hänen oppivelvollisuutensa täyttyy asianmukaisesti.
Hämeenlinnan kaupungin kuntakohtainen oppilaanohjaussuunnitelma on kokonaisuudessaan paikallisen opetussuunnitelman liitteenä.