Seitsemännelle luokalle ilmoittautuminen
Vuoden 2025 elokuussa perusopetuksen 7. vuosiluokalla aloittavien ilmoittautuminen on sulkeutunut Wilmassa.
Ilmoittautumisohje seuraavalle lukuvuodelle julkaistaan talvella 2025-2026 tiedotteena Wilman etusivulla https://hameenlinna.inschool.fi.
Ilmoittautumisen yhteydessä Wilmaan kirjautuneen huoltajan on tarkistettava seuraavat tiedot:
- oppilaan nimi ja yhteystiedot
- muut oppilaan koulunkäyntiin liittyvät tiedot
Jos muutat Hämeenlinnaan tai Hämeenlinnan sisällä ennen lukuvuoden alkua (1.8.2025), täytä 7. vuosiluokkaa koskien sähköinen oppilaspaikkahakemus.
Koulupaikka osoitetaan Sivistyksen ja hyvinvoinnin lautakunnan päättämien oppilaaksi ottamisen perusteiden mukaisesti (Perusteet oppilaspaikan määräytymiseen).
Tieto tehdystä lähikoulupäätöksestä julkaistaan Wilmassa tai toimitetaan kirjeitse kotiin maaliskuusta 2026 alkaen. Muuton vuoksi koulupaikkaa hakeneiden päätökset tehdään ensin väestötiedoissa voimassa olevaan osoitteeseen ja koulupaikka osoitetaan hakemuksen perusteella uudelleen, kun muutto uuteen osoitteeseen on päivittynyt väestötietojärjestelmään.
Toissijaista koulupaikkaa huoltajat voivat hakea vasta, kun lähikoulu 7. vuosiluokalle on osoitettu.
Kouluun ilmoittautumiseen liittyvät kysymykset ja soittopyynnöt: perusopetus@hameenlinna.fi.
Perusteet oppilaspaikan määräytymiselle
Perusteet oppilaspaikan määräytymiseksi riippuvat oppilaan asuinalueesta. Pitäjissä (Lammi, Hauho, Tuulos, Kalvola, Renko) asuvat oppilaat sijoitetaan tiettyihin kouluihin ja kanta-kaupungin oppilaat jaetaan kriteeriperusteisesti.
Yhtenäiskoulussa koulua käyville ei tehdä uutta oppilaaksiottopäätöstä yläkouluun, vaan yhtenäiskoululainen jatkaa automaattisesti nykyisessä koulussa ellei kyseessä ole toissijainen oppilaspaikka. Jos huoltaja haluaa vaihtaa yhtenäiskoulusta johonkin toiseen kouluun, on oppilaspaikkaa haettava toissijaisena.
Toissijainen haku 7. vuosiluokalle on mahdollista, kun lähikoulupaikasta on tehty päätös (14.3.2025 jälkeen). Aiemmin saapuneet toissijaiset hakemukset käsitellään vasta kun lähikoulu on osoitettu.
Jos oppilaan lähikoulu on 6. vuosiluokalla yhtenäiskoulu, jossa opetusta tarjotaan vuosiluokilla 1.-9., jatkaa oppilas samassa koulussa ilman erillistä oppilaaksiottopäätöstä. Jos oppilas kuitenkin käy yhtenäiskoulussa koulua toissijaisena oppilaana, osoitetaan 7. vuosiluokalle siirryttäessä lähikoulu alueperusteisesti, ryhmäkoko huomioiden.
Yhtenäiskouluja ovat Hämeenlinnan Yhteiskoulu, Iittalan yhtenäiskoulu, Hauhon Yhtenäiskoulu sekä Nummen yhtenäiskoulu.
Lähikoulu voidaan osoittaa uudelleen asuinalueen perusteella, jos oppilas muuttaa tai jos hänen koulupaikasta päätetään erityisen tuen päätöksellä.
Kaikkien niiden 6.-luokkalaisten, joiden lähikoulu on Rengon koulu, lähikouluksi 7. vuosiluokalle osoitetaan Lyseon koulu. Jos oppilas käy Rengon koulua toissijaisena 6. vuosiluokalla, osoitetaan lähikoulu asuinalueen perusteella.
Lähikoulu voidaan osoittaa uudelleen asuinalueen perusteella, jos oppilas muuttaa tai jos hänen koulupaikasta päätetään erityisen tuen päätöksellä.
Kaikkien niiden 6.-luokkalaisten, joiden lähikoulu on Alvettulan koulu tai Eteläisten koulu, lähikouluksi 7. vuosiluokalle osoitetaan Hauhon Yhtenäiskoulu. Jos oppilas käy Alvettulan tai Eteläisten koulua toissijaisena 6. vuosiluokalla, osoitetaan lähikoulu asuinalueen perusteella.
Lähikoulu voidaan osoittaa uudelleen asuinalueen perusteella, jos oppilas muuttaa tai jos hänen koulupaikasta päätetään erityisen tuen päätöksellä.
Kaikkien niiden 6.-luokkalaisten, joiden lähikoulu on Tuuloksen koulu tai Konnarin koulu, lähikouluksi 7. vuosiluokalle osoitetaan Hakkalan koulu. Jos oppilas käy Konnarin tai Tuuloksen koulua toissijaisena 6. vuosiluokalla, osoitetaan lähikoulu asuinalueen perusteella.
Lähikoulu voidaan osoittaa uudelleen asuinalueen perusteella, jos oppilas muuttaa tai jos hänen koulupaikasta päätetään erityisen tuen päätöksellä.
Kantakaupungin oppilaat sijoitellaan seuraavien kriteereiden mukaisesti lähikouluihin. Kriteerit ovat prioriteettijärjestyksessä.
Oppilaan lähikoulua osoitettaessa huomioidaan oppilaan erityistarpeet: esimerkiksi pyörätuolia käyttävälle oppilaalle taataan lähikoulusijoittelussa esteetön kulku koulurakennuksessa.
Oppilaan, joka tarvitsee erityistä tukea oppimisen tueksi, lähikoulu osoitetaan sellaisesta koulusta, jolla on riittävät mahdollisuudet tarjota oppilaan tuen tarpeen mukaista opetusta. Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan lähikoulu osoitetaan erityisen tuen viranomaispäätöksellä. Päätöksen erityisen tuen antamisesta tekee kaupungin hallintosäännön mukaisesti opetuspäällikkö.
Erityisen tuen oppilaan lähikouluksi osoitetaan alueellinen lähikoulu, jos oppilaan tarvitsema tuki on järjestettävissä tavallisessa luokassa. Jos oppilaan tukemiseksi tarvitaan erityisluokkaa, osoitetaan lähikouluksi sellainen koulu, jossa erityisluokkaopetusta annetaan.
Kuhunkin kouluun 7. vuosiluokalle otettavien oppilaiden maksimimäärän päättää kaupungin hallintosäännön mukaisesti opetustoimenjohtaja. Kuhunkin kouluun voidaan ottaa vain rajallinen määrä 7. vuosiluokalla aloittavia oppilaita.
Samalla asuinalueella ei tarkoiteta samaa kaupunginosaa tai pienaluetta. Oppilassijoittelussa tehdään erilaisia aluerajauksia, jotta oppilaat saadaan mahtumaan kunkin koulun ryhmäkokoon. Aluejaoissa noudatetaan tasapuolisuusperiaatetta, jolloin lähekkäin asuvat (esimerkiksi saman kadun varrella asuvan) oppilaat sijoitetaan samaan kouluun.
Asuinalueen perusteella osoitettu lähikoulu ei välttämättä ole maantieteellisesti lähinnä sijaitseva koulu.
Jokin muu painava syy on osoitettava asiantuntijalausunnoin. Muu painava syy voi olla esimerkiksi oppilashuollollinen syy tai terveydellinen peruste.
Jos oppilaan valitsemaa valinnaisainetta ei opeteta alueellisella yläkoululla, voidaan lähikouluksi osoittaa sellainen koulu, jossa kyseisen valinnaisaineen opetusta järjestetään. Esimerkiksi A2-kielen opetuksen järjestäminen voi vaikuttaa oppilaalle osoitettavaan lähikouluun.
Seitsemännen vuosiluokan oppilassijoittelun yhteydessä huoltajalla on mahdollisuus esittää toive oppilaan lähikouluksi seitsemännen vuosiluokan alkaessa. Jokainen toive huomioidaan, mutta huoltajan toiveen perusteella lähikoulu voidaan osoittaa ainoastaan niissä tapauksissa, että toiveen mukaisella koululla aloittavan seitsemännen vuosiluokan ryhmien keskimääräinen ryhmäkoko on alle 23 oppilasta opetusryhmää kohti.
Jos huoltajlta esitettyjä toiveita saapuu jonkin tietyn koulun opetusryhmiin enemmän kuin kyseisessä koulussa on vapaana oppilaspaikkoja, jätetään vapaana olevat paikat täyttämättä ja oppilaan lähikoulu osoitetaan alueellisen periaatteen mukaisesti.
Jos useilta huoltajilta saapuu toiveita ristiin kahden koulun välillä siten, että kummankaan koulun ikäluokan maksimi oppilasmäärä ei ylity oppilaspaikkojen vaihdon myötä, voidaan lähikoulu osoittaa huoltajan toiveen mukaisesti.
Toissijaisen koulupaikan hakeminen
Jos huoltajan esittämää toivetta ei ole voitu toteuttaa lähikoulua osoittaessa, voi huoltaja hakea 7. vuosiluokalle siirtyvälle oppilaalle toissijaista koulupaikkaa. Toissijaisen koulupaikan hakeminen on mahdollista, kun lähikoulu on osoitettu kaikille ikäluokan oppilaille.
Toissijaisen oppilaspaikan myöntämisessä noudatetaan seuraavia kriteereitä prioriteettijärjestyksessä.
Jos oppilaan koulunkäynti kaupungin osoittamassa lähikoulussa on haasteellista oppilashuollollisista tai terveydellisistä syistä, voidaan oppilaspaikka myöntää 7. vuosiluokalle jos koulun keskimääräinen ryhmäkoko on alle 23 oppilasta.
Terveydellisestä perusteesta on aina liitettävä lääkärinlausunto oppilaspaikkahakemukseen. Oppilashuollollinen peruste tulee kyseeseen silloin, kun oppilaan asiaa on käsitelty yksilöllisen oppilashuollon ryhmässä.
Jos 7. vuosiluokalle siirtyvällä oppilaalla käy isosisaruksia koulussa, johon toissijaista oppilaspaikkaa haetaan, voidaan toissijainen oppilaspaikka myöntää silloin, kun aloittavan ikäluokan keskimääräinen ryhmäkoko on alle 23 oppilasta opetusryhmää kohti. Hakemuksessa tulee aina ilmoittaa tieto siitä, kuka oppilaan sisarus on.
Toissijainen koulupaikka voidaan myöntää ilman erillistä perustetta kouluun, jonka ikäluokan keskimääräinen ryhmäkoko on alle 20 oppilasta opetusryhmää kohti.
Toissijainen koulupaikka voidaan myöntää muilla perusteilla kouluun, jonka ikäluokan keskimääräinen ryhmäkoko on alle 20 oppilasta opetusryhmää kohti.
Toissijaiseen kouluun ei myönnetä kuljetusetuutta. Jos samanaikaisesti on vireillä useita tasavertaisia toissijaisia oppilaspaikkahakemuksia, täytetään avoimet oppilaspaikat arvonnalla.
Aiheeseen liittyvät
Esi- ja perusopetuksen kuljetusperiaatteet päivittyvät 1.11.2025 alkaen
3.11.2025
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta on hyväksynyt päivitetyt koulukuljetusperiaatteet esi- ja perusopetukseen. Uudet kriteerit astuvat voimaan 1.11.2025 alkaen.
Moniviranomaisharjoitus vahvisti viranomaisten yhteistoimintaa ja valmiutta kohdata häiriötilanteita
24.10.2025
Hämeenlinnassa Nummen yhtenäiskoululla järjestettiin keskiviikkona 22. lokakuuta moniviranomaisharjoitus. Harjoitukseen osallistui Hämeenlinnan kaupungin lisäksi poliisi ja Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme. Hyvinvointialueelta mukana olivat ensihoito, pelastuslaitos, terveydenhuollon …
Moniviranomaisharjoitus Hämeenlinnassa 22.10.2025
20.10.2025
Hämeenlinnassa Nummen yhtenäiskoululla järjestetään keskiviikkona 22.10. moniviranomaisharjoitus, jossa Hämeenlinnan kaupunki, Oma Häme ja poliisi harjoittelevat yhteistyötä suuronnettomuustilanteessa.
Kouluterveyskysely: Hämeenlinnassa myönteistä kehitystä lasten ja nuorten hyvinvoinnissa
20.10.2025
Kouluterveyskysely on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttama valtakunnallinen tiedonkeruu, joka tehdään kahden vuoden välein. Kyselyyn vastaavat 4.–5.-luokkalaiset, 8.–9.-luokkalaiset sekä lukion ja ammatillisten oppilaitosten 1.–2. …
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä -toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä -toimintamalliin on koottu …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …