Tiiviisti tukien
Kun oppilas on ollut yli 100 tuntia poissa koulusta, on tärkeää pysähtyä yhdessä miettimään, miten oppilaan päivittäistä koulunkäyntiä voidaan tukea. Yhteistyö huoltajien kanssa on erittäin tärkeää. Oppilashuollon työntekijät selvittävät koulupoissaolojen syitä sekä oppilaan että huoltajien kanssa. He arvioivat myös muiden palveluiden tarvetta.
Oppilaan asiaa käsitellään säännöllisesti oppilashuoltoryhmässä.
Monialaiselle yhteistyölle sovitaan työtapa, jonka avulla tuetaan oppilaan koulunkäynnin myönteistä edistymistä. Oppilaan asian hoitamisesta huolehditaan erityisesti siirtymävaiheissa. Opetusta räätälöidään tarvittaessa. Poikkeukselliset järjestelyt edellyttävät rehtorin päätöksen perusopetuslain 18§ mukaisesti. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma.
Koulun tuen lisäksi käytetään muita tukipalveluita:
Opetusta räätälöidään tarvittaessa. Poikkeukselliset järjestelyt edellyttävät rehtorin päätöksen perusopetuslain 18§ mukaisesti. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma. Lataa avuksi työkalu oikeasta palkista.
Muistilista kouluun:
- Yksilöllinen oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä.
- Palvelutarpeen arviointi (oppilashuollon kuraattori).
- Lastensuojeluilmoitus tarvittaessa.
- Tavoitteena, että oppilas pystyisi tulemaan kouluun.
- Yläkoulussa tavoitteena peruskoulun päättötodistus ja jatko-opiskelupaikka.
- Oppimispakettien koordinoijana erityisopettaja.
- Oppilashuollon rooli tarvittaessa linkkinä hoitavan tahon ja koulun välillä.
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa, erityiset opetusjärjestelyt PL 18§.
- Räätälöity lukujärjestys: lyhennetty koulupäivä, lyhennetty kouluviikko. Interventiot pienryhmään: sairaalakoulu, Noste-luokat (alakoulu Jukola, yläkoulu Lyseo)
- Toppari-tiimin tuki.
- Lähitutor.

Aiheeseen liittyvät
Esi- ja perusopetuksen kuljetusperiaatteet päivittyvät 1.11.2025 alkaen
3.11.2025
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta on hyväksynyt päivitetyt koulukuljetusperiaatteet esi- ja perusopetukseen. Uudet kriteerit astuvat voimaan 1.11.2025 alkaen.
Moniviranomaisharjoitus vahvisti viranomaisten yhteistoimintaa ja valmiutta kohdata häiriötilanteita
24.10.2025
Hämeenlinnassa Nummen yhtenäiskoululla järjestettiin keskiviikkona 22. lokakuuta moniviranomaisharjoitus. Harjoitukseen osallistui Hämeenlinnan kaupungin lisäksi poliisi ja Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme. Hyvinvointialueelta mukana olivat ensihoito, pelastuslaitos, terveydenhuollon …
Moniviranomaisharjoitus Hämeenlinnassa 22.10.2025
20.10.2025
Hämeenlinnassa Nummen yhtenäiskoululla järjestetään keskiviikkona 22.10. moniviranomaisharjoitus, jossa Hämeenlinnan kaupunki, Oma Häme ja poliisi harjoittelevat yhteistyötä suuronnettomuustilanteessa.
Kouluterveyskysely: Hämeenlinnassa myönteistä kehitystä lasten ja nuorten hyvinvoinnissa
20.10.2025
Kouluterveyskysely on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttama valtakunnallinen tiedonkeruu, joka tehdään kahden vuoden välein. Kyselyyn vastaavat 4.–5.-luokkalaiset, 8.–9.-luokkalaiset sekä lukion ja ammatillisten oppilaitosten 1.–2. …
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä -toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä -toimintamalliin on koottu …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …