Oppimisen tukeminen
Oppimisen tuki muuttuu
Eduskunnan hyväksymien lakimuutosten myötä oppimisen tuen järjestäminen muuttuu 1.8.2025 alkaen esiopetuksessa, perusopetuksessa sekä lukio- ja ammatillisessa koulutuksessa.
Muutoksen tavoitteena on selkeyttää oppimisen tukea ja yhtenäistää oppimisen tuen jatkumo esiopetuksesta toiselle asteelle. Keskeisenä lähtökohtana on siirtää tuen painopistettä varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen.
Keskeiset muutokset esi- ja perusopetuksessa
- Esi- ja perusopetuksessa luovutaan kolmiportaisen tuen mallista (yleinen tuki – tehostettu tuki – erityinen tuki).
- Opetus järjestetään siten, että se huomioi oppijoiden erilaiset tarpeet ja edellytykset.
- Oppimisen tukea järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena. Siihen on oikeus kaikilla oppilailla.
- Ryhmässä järjestetyn tuen lisäksi oppilas saa tarvitessaan oppilaskohtaisia /lapsikohtaisia tukitoimia.
Opetus järjestetään siten, että se huomioi oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset. Opetusryhmät muodostetaan siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa. Opetusjärjestelyitä arvioidaan ja tarvittaessa muutetaan joustavasti lukuvuoden aikana.
Oppimista tukevia opetusjärjestelyjä ovat esimerkiksi:
- hyvinvoivan koulun /esiopetuksen toimipaikan toimintakulttuurin vahvistaminen
- ryhmien muodostaminen oppilaiden/lasten tuen tarpeet ja osaaminen huomioiden
- pedagogiset ratkaisut opetuksessa, kuten eriyttäminen oppilaiden/lasten erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioiden sekä selkeä päiväjärjestys
- kouluohjaajatuen/varhaiskasvatuksen avustajatuen kohdentaminen
- jatkuva opetustyön/esiopetuksen ennakointi ja suunnitelmallisuus sekä reagointi ryhmien tuen tarpeiden muuttuessa
- opettajien osaamisen vahvistaminen
Tukea järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena. Siihen on oikeus kaikilla oppilailla /lapsilla.
Ryhmässä järjestettyjä tukikeinoja ovat:
- opettajan antama yleinen tukiopetus
- opettajan antama opetuskielen tukiopetus
- erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Ryhmäkohtaista tukea toteutetaan joustavasti ja suunnitelmallisesti koko lukuvuoden ajan. Siitä ei tehdä erillistä hallintopäätöstä.
Kun ryhmässä järjestetty tuki ei riitä, sitä täydennetään oppilaskohtaisilla/lapsikohtaisilla tukitoimilla.
Oppilaskohtaiset/lapsikohtaiset tukitoimet perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Tukea annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti.
Oppilaskohtaiset/lapsikohtaiset tukitoimet järjestetään oppilaan etu huomioon ottaen ensisijaisesti oppilaan/lapsen omassa esiopetusryhmässä tai koulussa.
- säännöllinen erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
- kokoaikainen erityisopettajan antama opetus pienryhmässä; erityisryhmä tai integroitu erityisryhmä
- tulkitsemispalvelut
- avustajapalvelut
- apuvälineet
- erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
- erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
- erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa
- tulkitsemispalvelut
- avustajapalvelut
- apuvälineet
- perusopetuksen oppimäärästä tai paikallisen opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen
- perusopetuksen järjestäminen oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella
Esiopetuksessa ennen 1.8.2025 tehty erityisen tuen päätös on voimassa koko esiopetuksen ajan.
Perusopetuksessa tehostetun ja erityisen tuen päätökset tarkistetaan lukuvuoden 2025–2026 aikana uuden lainsäädännön mukaiseksi.
Muutosten tavoitteena on:
- selkeyttää ja yhtenäistää oppimisen tuen muotoja ja tukitoimia
- yhtenäistää tuen jatkumoa esiopetuksesta toiselle asteelle
- vahvistaa tuen painopistettä varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukeen
Esi- ja perusopetuksessa luovutaan kolmiportaisesta tuen mallista (yleinen tuki – tehostettu tuki – erityinen tuki). Jatkossa tukea järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena ja siihen on oikeus kaikilla oppilailla.
Ryhmässä järjestettyä tukea ovat:
- opettajan antama yleinen tukiopetus
- opettajan antama opetuskielen tukiopetus
- erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Tarvittaessa tukea täydennetään oppilaskohtaisilla tukitoimilla, joita ovat esimerkiksi erityisopettajan antama opetus osittain tai kokonaan pienryhmässä tai erityisluokanopettaja antama opetus erityisluokassa.
Tuen tarpeen arviointi aloitetaan, kun oppilasta opettavat opettajat toteavat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä tukemaan oppilaan oppimista ja opetukseen osallistumista. Myös oppilas ja hänen huoltajansa voivat tuoda esiin havaintonsa ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyydestä.
Opettajat arvioivat tuen tarvetta. Oppilaan huoltajalla on mahdollisuus osallistua tuen tarpeen arviointiin. Tarvittaessa tuen tarpeen arviointiin osallistuu myös opiskeluhuollon ammattilaisia ja muita asiantuntijoita.
Oppilaan näkökulmia ja ajatuksia kuullaan hänen ikä- ja kehitystasonsa huomioiden.
Tuen tarpeen arvioinnin pohjalta laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Tukitoimista tehdään päätös, johon kirjataan oppilaskohtaiset /lapsikohtaiset tukitoimet.
Tällä hetkellä tehostettua tai erityistä tukea saavien oppilaiden tuen tarpeet tarkistetaan lukuvuoden 2025–2026 aikana.
Oppilaan tarvitsema tuki siis jatkuu, kun esiopetus- tai kouluvuosi elokuussa 2025 alkaa.
Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti. Tukea koskevaa päätöstä muutetaan tarvittaessa tai tehdään uusi tukea koskeva päätös, mikäli oppilaan tilanteessa ja tuen tarpeessa tapahtuu oleellisia muutoksia. Oppilaan huoltajalla on mahdollisuus osallistua tuen tarpeen arviointiin.
Jatkossa on vain yksi tukea koskeva pedagoginen asiakirja: Lapsikohtainen/oppilaskohtainen tuen toteuttamista koskeva suunnitelma.
Se korvaa pedagogisen arvion, pedagogisen selvityksen, oppimissuunnitelman sekä henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS).
Esiopetusta täydentävässä varhaiskasvatuksessalapsen varhaiskasvatussuunnitelma sisältyy lapsikohtaiseen tuen toteuttamista koskevaan suunnitelmaan.
Jos lapselle on tehty keväällä 2025 erityisen tuen päätös esiopetukseen (pidennetyn oppivelvollisuuden lapset), päätös on voimassa toimintavuoden 2025–2026 ajan. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan uudelleen ennen perusopetukseen siirtymistä.
Erityisluokat tukevat oppilaita, joilla on oppimisessa mittavia tuen tarpeita. Lakimuutoksen myötä erityisluokat eivät häviä Hämeenlinnasta, vaan meillä on jatkossakin kattava ja monipuolinen erityisluokkaverkosto. Kaupungissamme 6, 8, ja 10 oppilaan erityisluokkia, joista 10 oppilaan erityisluokkia on alueellisesti ympäri kaupunkia.
Mikäli lapsella on erityisen tuen päätös erityisluokassa, hän jatkaa normaalisti erityisluokalla opiskelua syyslukukauden 2025 alkaessa.
1.8.2025 astuvat voimaan:
- Opetus- ja kulttuuriministeriön valmistelemat, pääosin perusopetuslakia koskevat lakimuutokset
- Opetushallituksen laatimat ja päivittämät valtakunnalliset Opetussuunnitelman perusteet
- Hämeenlinnan Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan toukokuun kokouksessa käsiteltävät paikallisen esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman päivitykset