Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli
Lapsen ja nuoren koulupoissaolot ovat koko kouluyhteisön asia. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tarjoaa kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville aikuisille ja vanhemmille keinoja tukea lasta ja nuorta päivittäisessä koulunkäynnissä. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tukee tarttumaan kasautuviin poissaoloihin poissaolotuntien mukaan. Tärkeää on muistaa, että kukaan ei jää yksin. Toimintamalli kokoaa toimijat yhteen. Koulunkäyntivaikeuksien ratkaisemiseen on paljon erilaisia keinoja ja vaikeudet ovat voitettavissa.
Hämeenlinnan kaupunki on ottanut käyttöön poissaolojen seurantaa helpottavan Wilma Noti -palvelun. Notin avulla tieto oppilaan poissaoloista tulee jatkossa kuukausittain automaattisesti Wilma-viestinä huoltajille, opettajille ja rehtorille, kun oppilaan poissaolojen määrä ylittää ennalta määritellyt poissaolorajat (30, 50 ja 100 tuntia). Opettaja on yhteydessä huoltajiin jatkotoimenpiteiden suhteen, kun automaattinen ilmoitus poissaolojen ylittymisestä on tullut.
1. Hyvän arjen vaaliminen
- Myönteinen vuorovaikutus
- Itsensä toteuttaminen
- Ystävyyssuhteet
- Ryhmien vuorovaikutus
- Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
- Osallistuminen
- Kiusaamiseen puuttuminen
- Virkistyminen ja lepo
- Ruokailu
Hyvä arjen vaaliminen -sivulle
2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h
Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan.
- Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
- Tarvittaessa perhepalaveri
- Oppimisen yleinen tuki
- Hyvinvoinnin tuki
- Vanhemmuuden tuki
- Jatkuva seuranta
- Poissaolojen selvittäminen
- Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse
3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h
Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen.
- Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
- Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
- Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopiminen
- Jatkuva seuranta
4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h
Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus tehdään oppilashuoltoryhmässä.
- Kuraattori arvioi palvelutarpeen
- Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
- Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
- Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
- Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
- Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa

Aiheeseen liittyvät
Peruskoulujen oppilasagentit esittelevät ja jakavat osaamistaan Verkatehtaalla 9.12.2025
3.12.2025
Kaikkien Hämeenlinnan peruskoulujen oppilasagentit kokoontuvat tiistaina 9.12. klo 10.00–11.30 Verkatehtaan lasipihalle järjestettäville Oppilasagentti-messuille. Tapahtumassa oppilasagentit esittelevät toisilleen digiosaamistaan ja jakavat kokemuksia ja vinkkejä digiteknologian hyödyntämisestä kouluarjessa.
Vanhempainilta: Jani Toivola inspiroi Nummen yhtenäiskoululla 10.12.
28.11.2025
Nummen yhtenäiskoululla (osoite Kylätie 24, Hämeenlinna) järjestetään keskiviikkona 10.12.2025 klo 17.00–19.00 erityinen vanhempainilta, jossa puhujavieraana on arvostettu yhteiskunnallinen vaikuttaja, näyttelijä ja kirjailija Jani Toivola. Illan …
6.-luokkalaisten itsenäisyyspäivän juhla 2025
26.11.2025
Hämeenlinnan 6.-luokkalaiset juhlivat itsenäisyyspäivää perinteisellä kaupunginjohtajan juhlavastaanotolla Verkatehtaalla perjantaina 5.12.2025. Juhlaan on kutsuttu kaikki hämeenlinnalaiset 6.-luokkalaiset opettajineen. Tapahtumassa tutustutaan suomalaiseen juhla- ja tapakulttuuriin ja harjoitellaan …
Esi- ja perusopetuksen kuljetusperiaatteet päivittyvät 1.11.2025 alkaen
3.11.2025
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta on hyväksynyt päivitetyt koulukuljetusperiaatteet esi- ja perusopetukseen. Uudet kriteerit astuvat voimaan 1.11.2025 alkaen.