Puheeksi ottaminen
Kun oppilaalle kertyy poissaoloja yli 30 tuntia, on hyvä keskustella oppilaan ja hänen vanhempiensa kanssa siitä, mitä hänelle kuuluu. Oppilaan oma luokanopettaja tai -valvoja käy voimavarakeskustelun oppilaan kanssa. Keskustelun kautta tunnistetaan oppilaan kanssa voimavaroja vahvistavia asioita. Tarvittaessa myös oppilashuollon työntekijä voi käydä keskustelun. Keskustelussa käytetään tukena voimavaralomaketta, johon kirjataan tilanteeseen sopiva tuki.
Muistilista kouluun:
- Luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan, jos Wilma-viesteihin ei reagoida, yhteys puhelimella.
- Keskustelu lapsen tai nuoren kanssa voimavaralomakkeen avulla.
- Kutsutaan perhe palaveriin tarvittaessa.
- Koulu järjestää tukiopetusta tarvittaessa.
- Oppilashuollon konsultointi matalalla kynnyksellä.
- Jatkuva seuranta ja nopea reagointi, jos poissaoloja ei selvitetä.

Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan koulujen välinen CS:GO turnaus 2023
25.9.2023
Hämeenlinnan koulujen välinen CS:GO turnaus järjestetään tänä vuonna jo kolmatta kertaa. Finaali pidetään Hämeenlinnan pääkirjastolla livetapahtumana perjantaina 13.10.2023. Turnauksessa pelataan Counter-Strike: Global Offensive peliä, jossa …
Palveluverkon muutosesitykset sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle
14.9.2023
Hämeenlinnan kaupunki on valmistellut palveluverkkoselvitystä, jossa arvioidaan varhaiskasvatus-, opetus-, nuoriso-, museo ja kirjastopalveluja suhteessa väestönmuutokseen, kaupungin talouden tasapainotukseen, hyvinvointiin ja elinvoimaan. Kaupunginvaltuusto päätti selvityksen aloittamisesta …
Harrastus ihan lähellä -harrastukset käynnistyvät
11.9.2023
Harrastamisen Suomen mallia toteuttaa Hämeenlinnassa Harrastus ihan lähellä -hanke, joka tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden harrastamiseen koulupäivä yhteydessä. Harrastukset käynnistyvät viikolla 37 ja ne järjestetään …
Suomen Paralympiakomitean koulukiertue Hämeenlinnan kouluissa
4.9.2023
Para School Day -kiertue Hämeenlinnassa 4.-8.9.2023. Para School Day on Suomen Paralympiakomitean koulukiertue, jossa oppilaat pääsevät kokeilemaan eri paralympialajeja. Päivän aikana oppilaat saavat eväitä erilaisuuden …
Aiheeseen liittyvät blogit
Palkittu! Fiksua työtä, syksy 2022: Luokanopettajan ja erityisluokanopettajan yhteisopettajuus – inklusiivisemman opiskelun toimintamalli Seminaarin koulussa
4.11.2022
Seminaarin koululla on luotu toimintamalli, jossa yleisopetuksen ryhmä sekä 10 oppilaan pienryhmä työskentelevät tiiviisti yhdessä. Yhteisopettajuutta on kehitetty vuodesta 2012 lähtien henkilökunnan aloitteesta. Tällä hetkellä …
Fiksua työtä, syksy 2022: Semppu – mun koulu
4.11.2022
Mistä idea sai alkunsa? Olin syksyllä 2021 toiminut kaksi vuotta luokanopettajana Seminaarin koulussa. Kaipasin koulun toiminnan kehittämiseen selkeitä suuntaviivoja ja pidemmän aikavälin tavoitteita, joten ehdotin …
Fiksua työtä, kevät 2022: Hämeenlinnan kaupungin kouluohjaajien yhteinen koulutuspäivä
13.5.2022
Kouluohjaajien käsikirjan julkistamistilaisuudessa heräsi tarve perustaa koulutustiimi, joka organisoisi vuosittain koulutuspäivän kaikille Hämeenlinnan kaupungin kouluohjaajille. Tämä mahdollistaisi vertaistuen, koulujen arjen yhtenäisten toimintatapojen jakamisen sekä käytänteet. …
Fiksua työtä, kevät 2022: Tiiminvetäjän käsikirja
13.5.2022
Tiiminvetäjän käsikirja -tiimityössä on voimaa! Seminaarin koulu on vahvasti tiimiorganisaatio. Tiimitoimintaa on kehitetty toimintavuosien aikana vastaamaan koulun tarpeita. Tiimeillä on omat kehittämistavoitteensa, jotka kirjataan lukuvuosittain …