Viestintä ja markkinointi
Markkinoinnin ja viestinnän avulla edistetään kaupungin vetovoimaa, kasvua ja asukkaiden hyvinvointia.
Hämeenlinnan brändi-sivulta löydät markkinointimateriaalimme ja tunnuksemme käyttöön liittyviä ideoita ja ohjeistusta.
-
- Hämeenlinnabrändi-sivu
- Tietoa virallisen vaakunan käytöstä.
Hämeenlinnan kaupungilla on kymmenen verkkosivustoa, joita pitää yllä 100 kaupungin työntekijää.
Palvelemme pääasiassa suomen kielellä. Matkailun sivustot ovat myös englanniksi ja kansainvälisten asukkaiden palvelut tuottavat viisikielistä verkkosivustoa.
Sivustomme ovat:
- Pääsivu: hameenlinna.fi
- Matkailu: visithameenlinna.fi
- Joukkoliikenne: hameenlinnanjoukkoliikenne.fi
- Kansainväliset asukkaat: myintegration.fi
- Taidemuseo: hameenlinnantaidemuseo.fi
- Lasten kulttuurikeskus: kulttuurikeskusarx.fi
- Kaupunginmuseo: hmlmuseo.fi
- Kirjasto: vanamo.finna.fi
- Liikuntapalvelut: liikuntahallit.fi
- Kokous- ja kongressimarkkinointi: hameenlinnakongressi.fi
- Yhteinen jätelautakunta: kolmenkierto.fi
- TyöHäme: tyohame.fi
Kuukausittain tuotamme noin 80 tiedotetta, jotka lähetämme medialle keskitetyn jakelupalvelun kautta. Tiedotteemme ovat pääsääntöisesti suomenkielisiä.
Hämeenlinnan kaupunki käyttää sosiaalisen median kanavia viestintään ja markkinointiin sekä herättämään keskustelua kaupungin toiminnasta, tapahtumista ja ajankohtaisista asioista. Sosiaalinen media tarjoaa suoran yhteyden kaupungin ja kuntalaisen välille.
Kaupungilla on pääkanavat Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä ja YouTubessa.
Lisäksi toimialoilla ja useilla kaupungin toimintayksiköillä ja projekteilla on omia sosiaalisen median palveluja käytössään.
Kuvat.fi -palvelusta löydät Hämeenlinna-aiheisia kuvia. Jos haluat käyttää kuvia, tee kuvista keräyskori. Keräyskorit tulevat sähköpostitse kaupungin viestintä- ja markkinointiyksikölle, joka päättää kuvien käyttöoikeudesta. Kerro kuvapyynnön yhteydessä kuvan käyttötarkoitus.
Valokuvien julkaisun yhteydessä tulee mainita lähteeksi Hämeenlinnan kaupunki.
Kuviin ja kuvapankkiin liittyvät tiedustelut viestinta@hameenlinna.fi.
Asukaslehti
Hämeenlinnan kaupunki julkaisee kolme kertaa vuodessa Arjessa mukana -asukaslehteä, joka tarjoaa tietoa kaupungin palveluista, tapahtumista ja ihmisistä.
Asukaslehti on saatavilla useista jakelupisteistä Hämeenlinnassa.
Lue uusinta asukaslehteämme verkossa.
Kesäesite ja matkailukartta
Tuotamme vuosittain Hämeenlinnan kesäesitteen ja matkailun taittokartan sekä A4-kokoisen repäisykartan.
Nämä jaetaan suoraan matkailukohteisiin ja kaupungin palvelupisteisiin. Näiden takavarasto on Kastellissa.
Muuttajatutkimus 2023
Hämeenlinnan kaupunki toteutti muuttajatutkimuksen vuoden 2023 maalis-huhtikuussa yhteistyössä Innolink Oy:n kanssa.
Kaupunkikuvatutkimus
Hämeenlinna teettää kolmen vuoden välein kaupunkikuvatutkimuksen. Tutkimuksesta selviää, mistä kaupunki on tunnettu ja mitkä asiat Hämeenlinnassa kiinnostavat.
Identiteettityö
Hämeenlinnassa teki keväällä 2023 identiteettityön, jonka tuloksia voit lukea täältä.
Hämpton-kirjaimet
Hämpton -kirjaimet ovat lainattavissa festareille ja suurempiin tapahtumiin.
Lue lisää Hämpton-kirjaimista ja niiden taustasta
Tiedustelut: viestinta@hameenlinna.fi
Kaupunki voi tehdä markkinointiyhteistyötä esimerkiksi tapahtumien, urheilun ja liikunnan, kulttuurin sekä erilaisten ilmiöiden ja sisältöjen kanssa. Olennaista on, että markkinointikumppanuus edistää sekä kaupungin että yhteistyökumppanin vetovoimaa, imagoa ja tunnettuutta.
Yhteistyö on osa kaupungin markkinointia ja imagotyötä.
Hämeenlinnan kaupungin viestintä pohjautuu Houkutteleva Hämeenlinna -strategiaan.
Viestinnän nykytila ja tavoitteet kuvataan tavoitetilassa, jonka kaupunginhallitus hyväksyy valtuustokausittain
Kaupungin viestintää johtaa kaupunginjohtaja.
Kaupungin viestintää johtaa kaupunginjohtaja.
Viestintä- ja markkinointiyksikkö
Viestintä- markkinointiyksikkö vastaa kaupungin kokonaisviestinnästä ja sen edellytysten luomisesta. Yksikkö kehittää, ohjaa ja koordinoi markkinointia ja viestintää, antaa asiantuntija-apua sekä järjestää henkilöstön markkinointi- ja viestintäkoulutusta.
- Viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Hällström
- Viestintäasiantuntija Heidi Lampsijärvi
- Viestintäasiantuntija Tanja Mäki-Kulmala
- Markkinointiasiantuntija Reetta Kaikkonen
- Viestintäsuunnittelija Mari Ampuja-Valaja
- Viestintäsuunnittelija Anna-Kaisa Naskali
- Visuaalinen suunnittelija Miika Kangasniemi
- Mediatuottaja Hanna Blomqvist
- Tekninen tuottaja Mirko Miettinen
Toimialaviestijät:
- Kaupunkirakenne: Tiina-Maria Manninen
- Sivistys ja hyvinvointi: Riikka Ylätalo, Riikka Savolainen
Muut viestijät:
- Työllisyyspalvelut: Carita Viklund-Gee
- Kansainvälisten asukkaiden palvelut: Maria Kauranen
- Hämeenlinnan kirjasto: Jenni Joru
- Hämeenlinnan kaupunginmuseo: Henna Välimäki
- Hämeenlinnan taidemuseo: Petra Hollmérus
Konserniyhtiöiden viestintä:
- Liikuntahallit: Tomi Alkio
- Hämeenlinnan kokous ja kongressi: Karita Toivanen
- HS Vesi: Sami Kyrönlahti
Aiheeseen liittyvät
Asukkaat kehittävät – Leader tukee
24.11.2025
Hämeenlinnan seudun kylät elävät aktiivista kehittämisen aikaa. Linnaseutu ry rahoittaa hankkeita, jotka lähtevät asukkaiden omista ideoista ja tarpeista. Kun talkootyö ja maaseuturahoitus yhdistetään, syntyy jopa …
Neuvostot edustavat asukkaita
19.11.2025
Hämeenlinnassa toimii kolme lakisääteistä kaupunginhallituksen asettamaa vaikuttajatoimielintä tai -ryhmää, jotka edustavat omaa asukasryhmäänsä ja tuovat sen näkemykset kunnan päätöksentekoon. Nämä kolme ovat nuorisovaltuusto, vanhusneuvosto ja …
Katalyyttirahastosta vipuvoimaa kasvuun
18.11.2025
Hämeenlinnassa valmistellaan parhaillaan Katalyyttirahastoa, uutta rahoitusmallia, joka tukee paikallisia yrityksiä kasvamaan ja houkuttelee toimijoita kaupunkiin. Rahasto ei ole pelkkä taloudellinen tuki, vaan väline, joka vahvistaa koko kaupungin elinvoimaa ja hyvinvointia.
Kasvua Kulttuuripolulla
18.11.2025
Hämeenlinna on lapsiystävällinen kulttuurikaupunki. Yhtenä näyttönä tästä voidaan pitää Kulttuurikeskus ARXin koordinoimaa Kulttuuripolkua, kaupungin kulttuurikasvatussuunnitelmaa. Tämä aikuiselle tuntemattomampi polku kulkee neuvolasta peruskoulun loppuun ja tarjoaa lapsille ja nuorille vuosittain kulttuurikokemuksia, jotka vahvistavat oman paikallisen kulttuurin tuntemusta sekä kulttuurista identiteettiä.