Pyöräilyviikko kannustaa liikkumaan kestävästi

Valtakunnallisella pyöräilyviikolla kannustetaan ihmisiä pyöräilemään. Pyöräilyviikkoa vietetään tänä vuonna 3. – 12.5. Tiesitkö, että Hämeenlinnassa on kaupungin omistamia pyöräteitä noin 220 kilometriä, ja lisäksi valtion omistamia pyöräteitä 50 km? Pyöräilyviikko on käynnissä, on siis aika ottaa pyörätiet tehokkaammin käyttöön! Hämeenlinnassa pyöräilyviikkoa pääsee viettämään luonnollisesti nauttimalla vaikkapa Aulangon maastoista tai Rantareitin kauniista maisemista pyöräilyn lomassa.

Tänä vuonna pyöräilyviikon teemana on liikennerauha. Liikennerauha pyöräilyviikon pääteemana viittaa sekä liikenneympäristön rauhoittamiseen että liikenteessä liikkujien rauhalliseen käyttäytymiseen. Rauhallinen, ja turvalliseksi koettu liikenneympäristö ja liikennekulttuuri ovat tekijöitä, jotka lisäävät pyörällä liikkumisen houkuttelevuutta kaiken ikäisillä.

Valtaosa, lähes 90% kantakaupungin asukkaista asuu 20 minuutin etäisyyden päässä torilta kevyellä pyöräilyvauhdilla poljettuna. Kaupunki kannustaa kaikkia hyppäämään pyörän selkään ja lähtemään lihasvoimin liikkeelle. Pyöräilyn edut ovat mittaamattomat: pyöräilyllä säästät ilmastoa, ympäristöä, terveyttä, euroja ja monesti jopa aikaa. Liikutaan yhdessä kohti kestävämpää tulevaisuutta!

Kestävä liikkuminen on lisääntynyt ilahduttavasti Hämeenlinnassa

Kestävä liikkuminen Hämeenlinnassa lisääntyy jatkuvasti. Kestävällä liikkumisella tarkoitetaan ympäristön ja yhteiskunnan kannalta suotuisia kulkutapoja, jotka ovat myös taloudellisia, sujuvia ja turvallisia sekä liikkujan terveyttä kohentavia. Tällaisia kulkutapoja ovat yleisimmin kävely, pyöräily ja joukkoliikenne.
Joukkoliikenteen käyttö Hämeenlinnassa on ollut hienossa kasvussa. Vuonna 2023 Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteen linja-autoissa oli yhteensä noin 1,95 miljoonaa nousua, mikä on noin 25 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022 ja noin 31 prosenttia enemmän kuin ennen koronaa vuonna 2019. Joukkoliikenteen matkustajamäärien erinomainen kehitys on seurausta määrätietoisesta työstä palvelun kehittämiseksi.

Myös kävelyn ja pyöräilyn kehitys on ollut runsaslumisesta, kylmästä ja kunnossapitoakin paikoin haastaneesta talvesta huolimatta hyvässä suunnassa. Hämeenlinnan kaupungilla on kolme kävelyn ja pyöräilyn automaattista laskuria katuverkollaan. Viipurintiellä, Turuntiellä ja Arnoniitunkujalla. Viipurintiellä on tullut lievää laskua edellisestä vuodesta, mutta läntisissä mittauspisteissä on ollut hienoja kasvulukuja. Vuonna 2023 kävelijöitä oli laskentapisteissä yhteensä 8,5 prosenttia ja pyöräilijöitä peräti 14 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.

Viipurintien pientä laskua selittävät tekniset haasteet ja Hämeentiellä ollut tietyömaa, joka kesti lähes koko vuoden 2023. Vuonna 2022 laskuri oli useamman kuukauden poissa toiminnasta ja ilman näiden kuukausien vaikutusta, olisi kasvua tullut jalankulkuun noin 18 prosenttia ja pyöräilyyn noin seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Kävelyä ja pyöräilyä edistävistä hankkeista potkua liikkumisen lisääntymiseen

Läntisessä kantakaupungissa onkin tehty jo useampana vuotena kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi toimenpiteitä, jotka näkyvät kävelyn ja pyöräilyn määrien positiivisena kehityksenä. Turuntien pyörätie parannettiin vuonna 2017 ja Hattelmalantien pyörätie parannettiin heti perään vuonna 2018. Härkätien varteen toteutettiin laadukas kävelyn ja pyöräilyn reitti vuonna 2020. Rapamäen oikaisu toteutettiin yhdessä Aroniitunkujan pyöräkadun kanssa 2022 ja nyt kävely- ja pyöräilyreitti kiertää harjun korkeimman kohdan, tehden liikkumisesta huomattavan paljon vaivattomampaa.

Itäisessä kantakaupungissa ei ole ennen Hämeentien juuri ennen talvea valmistunutta remonttia tehty juurikaan kävelyä ja pyöräilyä edistäviä toimenpiteitä lähivuosina. Papinniityntien saneeraus tehtiin vuonna 2018, mutta sen varren pyörätie on tällä hetkellä irrallinen osa, eikä jatku kummastakaan päästä riittävän hyvätasoisena reittinä, kuten länsipuolella reitistö jatkuu.

Hämeentien saneerauksessa saatiin viime vuoden lopuksi kävelylle ja pyöräilylle omat paikkansa liikenneympäristössä ja esteettömyyttä ja liikenneturvallisuutta edistettiin rautatieaseman ja keskustan välisellä reitillä huomattavasti. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassakin todettiin, että kaduilla liikkuvat haluavat kävelyn ja pyöräilyn erottelua toisistaan, mikä lisää erityisesti kävelijöiden turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta. Samalla parannettiin Hämeentien linja-autopysäkkien laatutasoa ja esteettömyyttä.

Lisätietoja kävelystä ja pyöräilystä Hämeenlinnassa, sekä linkki automaattisten laskureiden dataan löytyvät jalankulun ja pyöräilyn sivuilta