Tapahtumien ja matkailun Hämeenlinna
Kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 13.12.2021 tapahtumien ja matkailun tiekartan viitoittamaan kaupungin tapahtumien ja matkailun kehittämistyötä. Tiekartta kytkettiin osaksi uutta kaupunkistrategiaa, jonka myötä tiekartasta tuli ”Tapahtumien ja matkailun Hämeenlinna”.
Tiekartassa on esitetty joukko tavoitteita ja toimenpiteitä tapahtuma- ja matkailualan liiketoiminnan vahvistamiseksi, toimintaedellytysten parantamiseksi, esteiden poistamiseksi ja tarjonnan rikastamiseksi. Yhtenä toimenpiteenä perustettiin poikkihallinnollinen yhteistyöryhmä käsittelemään ja ratkomaan laaja-alaisesti alaan liittyviä kysymyksiä. Ryhmä voi kutsua ja kuulla eri asiantuntijoita ja sidosryhmiä kokouksissaan. Puheenjohtajana toimii elinvoimajohtaja ja ryhmälle asioita valmistelee työvaliokunta.
Tapahtumien ja matkailun tiekartta
Osallistavasti toteutettu tiekartta luo Houkuttelevalle Hämeenlinnalle askelmerkit matkailuelinkeinon vahvistamiseksi sekä kulttuuritarjonnan rikastamiseksi ja ohjaa kaupungin elinvoimapolitiikkaa. Tiekartta vahvistaa matkailun ja tapahtumien arvoa osana kaupunkistrategiaa.
Tapahtumien ja matkailun tiekartta (pdf)
Tiekartan tiivistelmä (pdf)
Yhteistyöryhmän kokoonpano
- Elinvoimajohtaja Niklas Lähteenmäki, puheenjohtaja
- Kulttuuripäällikkö Janne Nieminen, varapuheenjohtaja
- Linnan Kehitys Oy, matkailuasiantuntija Outi Mertamo, sihteeri
- Kaupunkirakennejohtaja Tarja Majuri
- Viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Hällström
- Verkatehdas Oy, toimitusjohtaja Janne Auvinen
- Linnan Kehitys Oy, toimitusjohtaja Riku Heino
- Strategiajohtaja Markku Rimpelä
- Maankäytön suunnittelujohtaja Jari Mettälä
Yhteistyöryhmän tehtävät
- jalkauttaa tapahtuma- ja matkailutiekartta
- edistää osaltaan vuoropuhelua tapahtuma- ja matkailualan kanssa
- käsitellä laaja-alaisesti matkailualaan liittyviä kehittämisen kysymyksiä
- poistaa ns. siiloja ja lisätä eri yksiköiden keskinäistä yhteistyötä ja tiedonvaihtoa
- tehostaa matkailuvaikutusten (sis. tapahtumat) arviointia kaupunkiorganisaatiossa
- määrittää matkailumarkkinoinnin painopisteitä yhteisen keskustelun pohjalta
- uudistaa kaupungin markkinointiyhteistyö- ja tapahtumatukijärjestelmää ja järjestää tapahtumien potentiaalin ja vaikutusten ammattimainen arviointi
- kuulla ja kutsua asiantuntijoita ja asianomistajia mukaan tarvittaessa
Aiheeseen liittyvät
C21-kaupungit vaativat tuloksia normien purkamisen ohjelmasta
22.2.2024
Valtionvarainministeriön normien purkamisen ja keventämisen ohjelman puitteissa on viime syksystä lähtien kerätty ehdotuksia siitä, missä tehtävissä ja palveluissa kunnille voitaisiin antaa enemmän vapautta ja harkintavaltaa …
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen palveluverkkomuutokset aiheuttaisivat merkittäviä taloudellisia ja toiminnallisia vaikutuksia Hämeenlinnan kaupungissa
15.2.2024
Kanta-Hämeen hyvinvointialue on julkaissut palveluverkkoluonnoksensa, jolla voi olla merkittäviä taloudellisia ja toiminnallisia vaikutuksia kaupunkilaistemme arkeen, jos palveluverkko toteutetaan luonnoksen mukaisesti. Hämeenlinnan kaupungin näkökulmasta palveluverkkosuunnittelua on …
Hämeenlinnan ilmastopäästöt ovat onnistuneesti laskussa
9.2.2024
Hämeenlinna tähtää hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Hiilineutraalius tarkoittaa, että kaupunki tuottaa ilmastopäästöjä saman verran kuin mitä se pystyy hiilinieluihin sitomaan. Hämeenlinnan tavoitteena on vähentää vuoteen …
Hämeenlinnan kaupunki käynnistää luonnon monimuotoisuusohjelman LUMOn laatimisen
7.2.2024
LUMO-ohjelma sisältää pitkän aikavälin tavoitteet ja toimenpiteet kaupungin luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi. Ohjelma vahvistaa ja turvaa Hämeenlinnan luontoarvoja sekä kehittää kaupungin sisäisiä toimintatapoja ekologisesti kestävimmiksi. Työ …