Linnan Business Turnajaiset: Leevi Parsama räjäytti KIIHDYTYSsarjan yrittäjien keskusyksiköt

Blogissa seurataan Linnan Business Turnajaisten tekijöitä ja tunnelmia matkalla kohti finaalia 16. joulukuuta.

Kotimaisen verkkokaupan vahva vaikuttaja Leevi Parsama vieraili Parkki Business Parkissa keskiviikkona ja aukaisi kuulijoiden korvat paukuttamalla verkkoliiketoiminnan ydinkysymystä: Miksi asiakkaat ostaisivat teiltä?

Leevin mielestä digitaalisessa ympäristössä yrityksen kyky vastata tähän kysymykseen on vieläkin tärkeämpää, koska vertailu ja vaihtaminen on niin helppoa. Tätä varten kaikkien tuleekin aidosti tunnistaa omat kilpailuedut sekä luoda niistä iskevä ja toimiva asiakaslupaus. Näiden määrittelyssä taas kaiken lähtökohta on aito asiakasymmärrys; ei enää myydä kaikkea kaikille, vaan tunnistetaan omat asiakkaat ja heidän asiointimotiivit. Ja lopulta asiakaskokemus ratkaisee kaiken, eli menestyykö yritys vai ei.

Joukko ihmisiä kuuntelee Leevi Parsaman puhetta.

Linnan Business Turnajaisten KIIHDYTYSsarjan yrityksille erikseen järjestetyssä työpajassa Leevin esitys meni entistä syvemmälle yrityksen kilpailuetujen tunnistamiseen, asiakaslupauksen muotoiluun sekä verkkokaupan konseptointiin.

”Kun perusta on kunnossa, niin sitten aloitetaan asiakashankinta, johdetaan ulkoista- ja sisäistä ostopolkua, valitaan tuotteet, puhutaan laadukkaan sisällön tärkeydestä sekä otetaan selvää missä se verkkokaupan myynti oikeasti tapahtuu”, kiteytti päivän puhuja. Kuulostaako helpolta?

Työpajassa käytiin läpi verkkokaupan ns. palvelukokemus eli tilaus-toimitus-prosessi; sisältäen maksutavat, logistiikan eri ulottuvuudet sekä asiakaspalvelun neljä eri roolia. Työpajan päätteeksi perehdyttiin vielä verkkokaupan analytiikan keskeisimpiin kohtiin sekä tiedolla johtamiseen.

Ainakin itse koin ensimmäistä kertaa äärettömän ison ahaa elämyksen siitä, että ilman asiakkaiden tuntemista ei todellakaan voi pärjätä ja keinot asiakkaiden analysoimiseen on oikeasti kaikilla käden ulottuvilla. Tieto on vain osattava puristaa ulos ja siinä jos missä riittää tekemistä.

KIIHDYTYSsarjaan osallistuvan Deafmetal -kuulokorulaitebrändin yrittäjä Jenni Ahtiainen kiteytti päivän annin näin:

Leevi Parsama räjäytti keskusyksikköni. Olen aiemmin nähnyt Deafmetal-kuulolaitekorumerkkini pisneksen pääosin B2B-sektorilla, mutta Leevin case-esimerkit loistavista kuluttajaverkkokaupan pioneereista ja koko hänen kokemuksensa alalla sai mut vakuuttuneeksi siitä, että Deafmetalia tullaan myymään D2C-mallilla omassa verkkokaupassamme näkyvämmin. Alkaen heti. Liityin jo Business Finlandilla Leevin kehittämään Experience Commerce Finland -ohjelmaan ja syksyn eka webinaari on jo ens viikolla. 

Onnistunut päivä!

Lue lisää Linnan Business Turnajaisista


Kirjoittaja Antti Mikkola on Linnan Kehitys Oy:n yritys- ja yhteisömanageri.

Tutustu Anttiin