Kansainvälisen osaajan uratarina: Servet Parlak

”Tarvitaan kärsivällisyyttä ja uskoa omaan osaamiseen”, valmistavan luokan opettaja ja oman äidinkielen opetuksen koordinaattori Servet Parlak vastaa kysyttäessä, millaisia asioita kansainvälinen osaaja tarvitsee rakentaessaan työuraa Suomessa. ”Suomeen saapunut vieraskielinen opettaja voi esimerkiksi aloittaa työuransa kouluohjaajana ja tutustua sitä kautta rauhassa suomalaiseen koulukulttuuriin ja -opetukseen. On myös hyvä tiedostaa, että itse työnhakuprosessit vievät aina oman aikansa.”

Neljä vuotta sitten suomen kielen opiskelun aloittanut ja Suomeen muuttanut Parlak nostaa esille myös kielen osaamiseen liittyviä huomioita. ”Suomalaisilla työmarkkinoilla kielitaidolla on luonnollisesti merkitystä.” Parlak kannustaakin oppimaan ja opiskelemaan suomen kieltä autenttisessa kontekstissa ja tekstiympäristössä. Kielenoppimista tapahtuu kuin huomaamattaan esimerkiksi suomalaista musiikkia ja lauluja kuuntelemalla, Parlak havainnollistaa.

Kiitollisuutta ja rohkeutta

Parlak on opettanut Hämeenlinnan kaupungilla valmistavalla luokalla ala- ja yläkouluikäisiä lapsia ja nuoria. Valmistavassa opetuksessa oppilaat opiskelevat suomea ja tutustuvat suomalaiseen kouluun voidakseen aloittaa perusopetuksessa kielitaidon kartuttua. ”Vastaavasti omalla äidinkielellä opetusta järjestetään Hämeenlinnassa yli kahdellakymmenellä kielellä”, myös oman äidinkielen opetuksen järjestämistä koordinoinut Parlak kertoo.

Entä miten kuvailisit Hämeenlinnan kaupunkia työnantajana? ”Työnantajana kaupunki on hyvä. Olen aina saanut apua sitä tarvitessani. Työyhteisö on sellainen, että täällä työntekijä huomioidaan.” Parlakin nousujohteinen uratarina saa syksyllä jatkoa, kun hän aloittaa uudessa tehtävässä Koulutuskuntayhtymä Tavastiassa Oppien osallisuuteen -hankkeen projektipäällikkönä.

Suomalaiselle työnantajasektorille Parlakilla on myös viesti välitettävänä: on viisautta hyödyntää kansainvälisen osaajan tietotaitoa ja osaamista. ”Yrityksiltä tarvitaan halua huomata kansainvälisen osaajan potentiaali. Joukossa on todellisia jalokiviä”, Parlak muistuttaa.

”Olemme vahvempia yhdessä”, Parlak kiteyttää lopuksi.

Ole hyvä ja salli markkinointievästeet nähdäksesi tämän sisällön.

Tuotanto: Kino Wanhakop

Lue myös:

Monikulttuurinen opetus – Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

Oman äidinkielen opetus – Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

Teksti:

Mari Salokangas

Kuva:

Joonas Heinonen, Kino Wanhakop