Hämeen linnan valoteokset 2019
Hämeenlinnassa järjestettiin vuonna 2019 ensimmäistä kertaa kaikille avoin kilpailu, jonka voittajat pääsivät suunnittelemaan oman valoteoksensa osaksi Hämeen linnan jouluvalaisua yhdessä paikallisen ammattilaisen, Torvinen Showtekniikka Oy:n kanssa.
Eero Vesan teos ”Vanhan linnan neljä vuodenaikaa” ammensi eri vuodenaikojen värimaailmasta, tunnelmasta ja symboliikasta. Noin 15 minuutin kierrossa valo kasvoi kepeän leikkisästä keväästä hersyvän lämpimään kesään, kääntyi myrskyisän uhmakkaaseen syksyyn ja rauhoittui lopulta seesteisen lumoavaan talveen sekä joulun tunnelmaan.
– Inspiraationa teokselle toimi luonnon tuottamat taide-elämykset ilman ihmiskäden jälkeä. Linna ympäristöineen on oleellinen osa ulkoilureittejäni, ja olen monesti miettinyt, millaiset vuodenajat sitä ovat vuosisatojen aikana ympäröineet, Vesa pohti.

6-vuotias Hertta Manninen ei värejä säästellyt valaisua suunnitellessaan. Teos ”Rubikin kuutio” olikin varsinainen värien sinfonia, joka toi linnan mittasuhteet huimalla tavalla esiin katsojien ja rantareitin lenkkeilijöiden iloksi.

Markus Kauppisen teoksen ”Finlandia” värimaailman lähtökohtana oli Suomen lippu. Samalla se oli kunnianosoitus Jean Sibeliukselle.
– On mielenkiintoista nähdä, miten sinivalkoinen valomaailma toimii normaalisti lämpimän sävyillä valaistun linnan muureilla.

Siiri Timosen ”Lumilyhty”-teos sai innoituksensa lomareissulta Disneylandin satumaailmasta. Valaisussa linnan sisäpiha nousi esiin kuin kynttilä lumilyhdyn keskeltä. Siiri toivoi ihmisten ottavan valokuvia teoksensa äärellä – vaikka joulukorttikuvaksi.

Kasimir Sarren teos ”Sonja” pitäytyi rajatussa sävymaailmassa, jossa valot elävät eri sykleissä linnan ulkomuureilla ja sisäpihalla.
– Mietin luonnon monimuotoisuutta, sekä lukuisia elinvoimaisina virtaavia vesistöjämme. Teos sai vaikutteita myös vaihtelevista vuodenajoista, jotka heijastuvat ehkä myös mielialoihimme joskus pirteämpinä, ja toisinaan taas synkempinä väreinä. Valaiskoon se silti meille pimeyden kauniiksi, Sarre mietti.
