Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli
Lapsen ja nuoren koulupoissaolot ovat koko kouluyhteisön asia. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tarjoaa kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville aikuisille ja vanhemmille keinoja tukea lasta ja nuorta päivittäisessä koulunkäynnissä. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tukee tarttumaan kasautuviin poissaoloihin poissaolotuntien mukaan. Tärkeää on muistaa, että kukaan ei jää yksin. Toimintamalli kokoaa toimijat yhteen. Koulunkäyntivaikeuksien ratkaisemiseen on paljon erilaisia keinoja ja vaikeudet ovat voitettavissa.
1. Hyvän arjen vaaliminen
- Myönteinen vuorovaikutus
- Itsensä toteuttaminen
- Ystävyyssuhteet
- Ryhmien vuorovaikutus
- Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
- Osallistuminen
- Kiusaamiseen puuttuminen
- Virkistyminen ja lepo
- Ruokailu
Hyvä arjen vaaliminen -sivulle
2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h
Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan
- Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
- Tarvittaessa perhepalaveri
- Oppimisen yleinen tuki
- Hyvinvoinnin tuki
- Vanhemmuuden tuki
- Jatkuva seuranta
- Poissaolojen selvittäminen
- Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse
3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h
Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen
- Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
- Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
- Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopiminen
- Jatkuva seuranta
4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h
Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä
- Kuraattori arvioi palvelutarpeen
- Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
- Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
- Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
- Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
- Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa

Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan koulujen välinen CS:GO turnaus 2023
25.9.2023
Hämeenlinnan koulujen välinen CS:GO turnaus järjestetään tänä vuonna jo kolmatta kertaa. Finaali pidetään Hämeenlinnan pääkirjastolla livetapahtumana perjantaina 13.10.2023. Turnauksessa pelataan Counter-Strike: Global Offensive peliä, jossa …
Palveluverkon muutosesitykset sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle
14.9.2023
Hämeenlinnan kaupunki on valmistellut palveluverkkoselvitystä, jossa arvioidaan varhaiskasvatus-, opetus-, nuoriso-, museo ja kirjastopalveluja suhteessa väestönmuutokseen, kaupungin talouden tasapainotukseen, hyvinvointiin ja elinvoimaan. Kaupunginvaltuusto päätti selvityksen aloittamisesta …
Harrastus ihan lähellä -harrastukset käynnistyvät
11.9.2023
Harrastamisen Suomen mallia toteuttaa Hämeenlinnassa Harrastus ihan lähellä -hanke, joka tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden harrastamiseen koulupäivä yhteydessä. Harrastukset käynnistyvät viikolla 37 ja ne järjestetään …
Suomen Paralympiakomitean koulukiertue Hämeenlinnan kouluissa
4.9.2023
Para School Day -kiertue Hämeenlinnassa 4.-8.9.2023. Para School Day on Suomen Paralympiakomitean koulukiertue, jossa oppilaat pääsevät kokeilemaan eri paralympialajeja. Päivän aikana oppilaat saavat eväitä erilaisuuden …
Aiheeseen liittyvät blogit
Palkittu! Fiksua työtä, syksy 2022: Luokanopettajan ja erityisluokanopettajan yhteisopettajuus – inklusiivisemman opiskelun toimintamalli Seminaarin koulussa
4.11.2022
Seminaarin koululla on luotu toimintamalli, jossa yleisopetuksen ryhmä sekä 10 oppilaan pienryhmä työskentelevät tiiviisti yhdessä. Yhteisopettajuutta on kehitetty vuodesta 2012 lähtien henkilökunnan aloitteesta. Tällä hetkellä …
Fiksua työtä, syksy 2022: Semppu – mun koulu
4.11.2022
Mistä idea sai alkunsa? Olin syksyllä 2021 toiminut kaksi vuotta luokanopettajana Seminaarin koulussa. Kaipasin koulun toiminnan kehittämiseen selkeitä suuntaviivoja ja pidemmän aikavälin tavoitteita, joten ehdotin …
Fiksua työtä, kevät 2022: Hämeenlinnan kaupungin kouluohjaajien yhteinen koulutuspäivä
13.5.2022
Kouluohjaajien käsikirjan julkistamistilaisuudessa heräsi tarve perustaa koulutustiimi, joka organisoisi vuosittain koulutuspäivän kaikille Hämeenlinnan kaupungin kouluohjaajille. Tämä mahdollistaisi vertaistuen, koulujen arjen yhtenäisten toimintatapojen jakamisen sekä käytänteet. …
Fiksua työtä, kevät 2022: Tiiminvetäjän käsikirja
13.5.2022
Tiiminvetäjän käsikirja -tiimityössä on voimaa! Seminaarin koulu on vahvasti tiimiorganisaatio. Tiimitoimintaa on kehitetty toimintavuosien aikana vastaamaan koulun tarpeita. Tiimeillä on omat kehittämistavoitteensa, jotka kirjataan lukuvuosittain …