Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli
Lapsen ja nuoren koulupoissaolot ovat koko kouluyhteisön asia. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tarjoaa kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville aikuisille ja vanhemmille keinoja tukea lasta ja nuorta päivittäisessä koulunkäynnissä. Pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli tukee tarttumaan kasautuviin poissaoloihin poissaolotuntien mukaan. Tärkeää on muistaa, että kukaan ei jää yksin. Toimintamalli kokoaa toimijat yhteen. Koulunkäyntivaikeuksien ratkaisemiseen on paljon erilaisia keinoja ja vaikeudet ovat voitettavissa.
1. Hyvän arjen vaaliminen
- Myönteinen vuorovaikutus
- Itsensä toteuttaminen
- Ystävyyssuhteet
- Ryhmien vuorovaikutus
- Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
- Osallistuminen
- Kiusaamiseen puuttuminen
- Virkistyminen ja lepo
- Ruokailu
Hyvä arjen vaaliminen -sivulle
2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h
Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan
- Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
- Tarvittaessa perhepalaveri
- Oppimisen yleinen tuki
- Hyvinvoinnin tuki
- Vanhemmuuden tuki
- Jatkuva seuranta
- Poissaolojen selvittäminen
- Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse
3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h
Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen
- Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
- Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
- Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopiminen
- Jatkuva seuranta
4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h
Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä
- Kuraattori arvioi palvelutarpeen
- Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
- Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
- Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
- Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
- Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa
Aiheeseen liittyvät
Hakeminen aamu- ja iltapäivätoimintaan alkaa
14.3.2024
Haku aamu- ja iltapäivätoimintaan lukuvuodelle 2024-2025 alkaa perjantaina 15.3. ja päättyy keskiviikkona 22.5. Hakemus tulee täyttää ensisijaisesti Wilman kautta ”hakemukset ja päätökset” -osiossa. Toimintaan voivat …
Lammin koulukeskuksen toteuttajaksi valittiin Rakennusliike Lapti Oy – rakentaminen alkaa ensi kesänä
13.3.2024
Lammille rakennetaan tulevina vuosina alakoulun, yläkoulun ja lukion yhdistävä koulukeskus, joka tulee tarjoamaan myös uuden tapahtuma- ja kokoontumispaikan alueen asukkaille. Koulukeskuksen rakentaminen alkaa kesällä 2024, …
Koko koulu lukee yhtä aikaa
13.3.2024
Eteläisten koulu on neliluokkainen mukava pieni koulu Hauholla, jossa on hyvin kyläkoulumainen tunnelma. Tänään Eteläisten koulussa on vuorossa koko koulun lukutunti ja kaikki oppilaat ja …
Valoilmiön teoshaku vuodelle 2024 on avattu
12.3.2024
Hämeenlinnan Valoilmiö kaupunkifestivaali etsii teoksia ja teosehdotuksia vuoden 2024 festivaalille. Valoilmiö on vuonna 2022 pilotoitu osallistava kaupunkifestivaali, jonka teemana on valo. Kolmepäiväinen tapahtumakokonaisuus ajoittuu vuosittain …