Albert Edelfelt, Larin Paraske, 1893
öljymaalaus kankaalle, 69 x 106 cm

Hämeenlinnan Taidemuseo /
Viipuri-säätiö.

Hämeenlinnassa ryhdyttiin suunnittelemaan taidemuseota 1940-luvun lopussa. Aloitteen teki professori, taidemaalari Rurik Lindqvist. Ennen sotia hän oli toiminut Viipurin piirustuskoulun opettajana ja johtajana sekä Viipurin taidemuseon intendenttinä. Sotien jälkeen hän asettui asumaan Helsinkiin, mutta osallistui aktiivisesti lapsuuden kotikaupunkinsa Hämeenlinnan kulttuurielämään.

Lindqvist esitti, että Viipurin taidemuseon kokoelmat siirrettäisiin Hämeenlinnaan ja niistä muodostettaisiin perusta Hämeenlinnan Taidemuseolle. Viipurin taidemuseon kokoelmat oli evakuoitu vuonna 1939 sodan tieltä Rautalammille Peuran museoon ja siellä ne vieläkin odottivat kohtalonsa ratkeamista.

Osa Viipurin taidemuseon kokoelmista, kuten Viipuri-säätiön kokoelmasta ja Viipurin Taiteenystävät ry:n kokoelmasta, siirtyikin lopulta Hämeenlinnan Taidemuseolle. Viipurin taidemuseon kokoelmat jaettiin Lahden ja Hämeenlinnan kesken sisäministeriön 13.3.1950 tekemällä päätöksellä. Kokoelmien hoitoa ja esillepanoa varten molemmat kaupungit sitoutuivat perustamaan taidemuseon.

Kun Hämeenlinnan Taidemuseo vihittiin 24. toukokuuta 1952, Viipurin taidemuseon kokoelmien teokset olivat avajaisnäyttelyn vetonauloja. Ne ovat Suomen taidehistorian merkkiteoksia ja Hämeenlinnan Taidemuseon rakastetuimpia aarteita, jotka taideyleisö haluaa nähdä aina uudelleen. Teokset ovat luoneet taidehistoriallisen pohjan Hämeenlinnan Taidemuseon kokoelmille sekä näyttely- ja julkaisutoiminnalle.

Lue lisää:
Hämeenlinnan Taidemuseon rakennushistoria >

Asiasanat: museot
Viimeksi muokattu: 27.1.2014