Lähimaksu
Nordean VISA -korttien lähimaksuominaisuudessa on vikaa. Kortit eivät toimi joukkoliikenteen lähimaksulaitteissa. Vika on Nordean ja Nets:in välisessä maksuliikenteessä. Pyydämme asiakkaita olemaan yhteydessä omaan pankkiinsa, jos oma maksukortti ei toimi. Nordean MasterCard -kortit ovat toimineet normaalisti.
Mikäli kortin toimivuudessa on haasteita, tarkista kohta ”mitä jos korttini ei toimi” kohta tältä sivulta.
Lähimaksu lyhyesti
Lähimaksaminen on aina henkilökohtainen! Toisen matkaa sillä ei voi maksaa, koska taustajärjestelmä laskee aina edullisinta hintaa käyttäjälle. HUOM! Toisen matkan voi maksaa muulla maksuvälineellä kuten käteisellä, mobiililla tai Waltti-kortilla.
Lähimaksulla veloitetaan aina aikuisen arvolipun hinta.
Vaihtoaika aina 90 minuuttia vyöhykkeistä riippumatta.
Tarkista veloitus, veloituksen tilanne ja tulosta kuitti tarvittaessa asiakasportaalista. HUOM! Katevaraus omalla tiliotteellasi ei ole vielä veloitus.
Lähimaksu ei käy linjoilla 868 ja 900-902.
Tarkemmin lisää lähimaksusta
Lähimaksaminen on helppo pin-tunnus kyselemätön maksujärjestelmä bussimatkan maksamiseksi. Lähimaksu soveltuu erityisesti satunnaisille matkalaisille. Myöhemmin maksukattoa laajennetaan kerta- ja päivälippuista edelleen viikkolippuihin. Lähimaksamisesta tulee laajentuessaan hyvä vaihtoehto myös päivittäisille käyttäjille.
Sinun tarvitsee vain tietää mihin asti eli mille vyöhykkeelle olet matkustamassa. Kone on jo automaattisesti oikealla lähtövyöhykkeellä.
Sinun ei tarvitse tietää etukäteen seuraavia matkojasi kuinka paljon ja millä vyöhykkeillä matkustat, eikä sitä kuinka monta matkaa tulet tekemään laskettavan ajanjakson aikana. Järjestelmä laskee sinulle aina edullisimman vaihtoehdon ja maksat sen mukaan.
Hinnat
Hinnat tulevat olemaan kaikille samat iästä ja etuusryhmästä riippumatta.
Lipuissa sisältyy 90 minuutin vaihtoaika.
Päiväkohtainen maksukatto on voimassa klo 00:00-23:59.
Lähimaksusta tulee verkkopankkiin katevaraus, joka veloitetaan tililtä vasta seuraavan vuorokauden puolella, kun tiedetään päiväkohtaisen veloituksen suuruus, kuten esimerkiksi päivähinta. HUOM! Jos laite piippaa punaista ja leimaus ei onnistu, ei siitä synny myöskään katevarausta tilillesi. Katevaraukset poistuvat tililtä, kun matkasi on voitu veloittaa tililtä. Tarkista omasta asiakasportaalistasi mitä veloituksia on leimauksista syntynyt päivän aikana ja vertaa niitä tililtä tehtyyn veloitukseen.
Lähimaksu veloitukset
Katso hinnat: Lippuhinnat 1.1.2023 – Hämeenlinna (hameenlinna.fi)
A, B ja C -vyöhykkeet ovat Hämeenlinnan seudun vyöhykkeitä. Hinnoittelu perustuu Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteen nykyisiin arvolipun hinnoitteluun.
DE ja FG -vyöhykkeet ovat Lahden seudun joukkoliikenteen vyöhykkeitä. Hinnoittelu perustuu LSL:n nykyiseen arvolipun hinnoitteluun.
D -vyöhyke on Riihimäen kaupungin vyöhyke. Hinnoittelu perustuu Riihimäen nykyiseen hinnoitteluun.
Miten lähimaksaminen ja maksukatto toimii?
Lähimaksulla voi maksaa yksittäisen kertamaksun, joka on samanhintainen kuin aikuisten arvolipun hinta. Jos teet useamman matkan 90 minuutin aikana, sinulta veloitetaan vain yksi matka. Järjestelmä laskee automaattisesti sinulle edullisimman lipun tekemiesi matkojen perusteella.
Jos teet saman päivän aikana useamman matkan ja maksat joka kerta lähimaksulla, etälukija tunnistaa maksuvälineesi ja kerryttää maksukattoa. Kun päivän aikana maksamiesi matkojen hinta saavuttaa maksukaton, matkustat loppupäivän ilmaiseksi.
Maksa kaikki saman päivän aikana tekemäsi matkat samalla maksukortilla lähimaksua käyttäen. Vaikka maksukorttisi olisi lisätty esimerkiksi Google Pay:hin, niin se ei toimi ristiin kyseisen maksukortin kanssa, vaan aloittaa uuden maksukattolaskennan.
Lähimaksulla matkan maksaminen etälukijassa
- Paina etälukijan näytöltä ”lähimaksu”– painiketta
- Tarkista vyöhykkeet. Oletuksena on sijaintivyöhykkeesi lisäksi sama vyöhyke reitin päätepisteeksi: Valitse tarvittaessa oikeat vyöhykkeet. Lisätietoa vyöhykkeistä.
- Käytä maksuvälineesi etälukijan vasemmassa lukijassa. laite ei kysy pin-koodia. Jos maksu onnistuu laite antaa äänimerkin ja näyttöön tulee ok-merkintä.
- Näytölle ei tule lainkaan näkyviin hintaa, koska hintalaskenta tehdään taustajärjestelmässä. Tarkista veloitettu hinta ja tulosta (tai lähetä sähköpostiin) tarvittaessa kuitti asiakasportaalista.
- Portaalin kirjaudutaan pankkikorttisi tiedoilla. HUOM! järjestelmä käyttää kortin debit-numeroa. Jos sinulla on Credit/debit -yhdistelmäkortti, tulee sinun kirjautua kortin taustapuolella olevalla korttinumerolla linkistä sisään.

Vyöhykkeeltä toiselle siirtyminen
Mikäli olet päivän aikana käyttänyt lähimaksua yhdellä vyöhykkeellä ja päätätkin ennalta poiketen jatkaa matkaa vaihtoajan puitteissa toiselle vyöhykkeelle, siirtyminen onnistuu helposti. Ensimmäisellä vyöhykkeellä maksamasi yhden vyöhykkeen kertalipun hintaan lisätään vyöhykkeiden välisen hinnan erotus. Samalla maksamasi matkat lasketaan osaksi kahden vyöhykkeen maksukattoa.
Vyöhykkeiden yli ei voi hypätä. Jos matkustat esimerkiksi C-vyöhykkeen sisällä yhden matkan ja myöhemmin samana päivänä siirryt muulla kuin joukkoliikenteellä A-vyöhykkeelle, päiväkohtainen maksukattosi muuttuu kolmen vyöhykkeen maksukatoksi.
Lähimaksun välineet ja rajoitukset
Busseissa kelpaavia pankkikortteja ovat Visa, Visa Electron, Mastercard ja Eurocard. Lähimaksu onnistuu myös mobiililaitteen maksusovelluksilla Google Pay ja Apple Pay ja olet lisännyt sovellukseen maksukorttisi tiedot. Lähimaksusta ei saa kuittia tai lippua bussissa. Kuitin saat tulostettua asiakasportaalista.
Diners Club ja American Express eivät käy maksuvälineinä lähimaksutavassa.
Veloitusten tarkistaminen verkosta ja kuitin saaminen
Voit tarkistaa maksutapahtumasi verkossa olevasta asiakasportaalista maksukorttisi numerolla. Portaaliin ei tarvitse luoda erikseen tunnuksia. Portaalista voi tarvittaessa tulostaa kuitin.
HUOM! järjestelmä käyttää kortin debit-numeroa. Jos sinulla on Credit/debit -yhdistelmäkortti, tulee sinun kirjautua kortin taustapuolella olevalla korttinumerolla linkistä sisään.
Usein kysytyt kysymykset lähimaksamisesta
Mitä on maksukatto – capping?
Järjestelmä laskee taustalla asiakkaalle edullisimman hinnan matkustuksen mukaan. Kun matkustaa päivässä tietyn määrän, laskutetaan päivälipun hinta, kun matkustetaan tietty määrä päiviä tulee viikkolipun hinta ja niin edelleen. Aluksi käytössä on vain kertalippu lähimaksulla. Maksukaton onnistumiseksi ja laskemiseksi sinun tulee maksamisessa käyttää aina yhtä ja samaa maksukorttia.
Voiko lähimaksulla maksaa toisen matkan?
Ei voi. Lähimaksulla voit maksaa vain oman matkasi. järjestelmä ei mahdollista toisen matkan maksamista samalla kortilla.
Mitä jos korttini ei toimi?
Mikäli olet näyttänyt maksukorttia laitteelle ennen kuin olet valinnut vyöhykkeet, lukijalaite ilmoittaa ”Poista kortti lukijasta ja valitse vyöhykkeet”. Toimi silloin lukijalaitteen ohjeistuksen mukaisesti.
Mikäli lukijalaite ilmoittaa, että korttisi ei toimi, voi tähän olla useita syitä. Esimerkiksi:
- Maksukortissasi ei ole lähimaksuominaisuutta.
- Luku ei jostain syystä onnistunut; näytä korttia lukijalaitteelle uudelleen.
- Maksukorttisi on vanhentunut.
- Maksukortillasi ei ole katetta.
- Edellistä matkaasi ei ole jostain syystä pystytty veloittamaan.
- Maksukortin turvarajat ovat tulleet täyteen. Voit muuttaa turvarajojasi omassa verkkopankissasi.
- Kortillesi on määritelty pankissa, että kortilta kysytään PIN-tunnusta aina maksaessa.
Mitä jos kortilla ei ole katetta?
Maksukortti ei silloin toimi, silloin tulee maksaa matka jollain toisella maksuvälineellä. Jos maksukortilla tehtyä veloitusta ei saada syystä tai toisesta perittyä tililtä, menee maksukortti sulkulistalle, kunnes veloitus on suoritettu. Maksusuorituksen jälkeen korttisi toimii jälleen normaalisti.
Kuinka saan kuitin matkasta?
Lukijalaite ei tulosta matkalippua. Perityt maksut ja tehdyt matkat voi tarkistaa jälkikäteen asiakasportaalista, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla. Palvelusta näkee tehdyt matkat ja niistä lähteneet veloitukset, sieltä voi myös tulostaa kuitin. Google Pay ja Apple Pay -maksusovellusten kautta maksettuja matkoja ei toistaiseksi pääse tarkastelemaan asiakasportaalista. Siltä osin kun asiakas ei saa tapahtumia näkyviin asiakasportaalissa, mutta tarvitsee kuitin joukkoliikennematkastaan, hän voi olla yhteydessä Hämeenlinnan joukkoliikenteen asiakaspalveluun.
Aiheeseen liittyvät
Itsenäisyyspäivä Hämeenlinnassa
4.12.2023
Itsenäisyyspäivää juhlitaan Suomessa keskiviikkona 6.12.2023. Suomi täyttää tuolloin 106 vuotta. Hämeenlinnassa päivää vietetään perinteikkäin menoin. 6.-luokkalaisten itsenäisyyspäivän juhla Hämeenlinnan kaupunginjohtajan perinteinen 6.-luokkalaisten itsenäisyyspäivän juhla järjestetään …
Joukkoliikennejaoston päätökset 16.11.2023
16.11.2023
18 § Laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen 19 § Pöytäkirjan tarkastajat Päätös: Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Irma Taavela ja Miikka Valtonen. 20 § Käsittelyjärjestys Päätös: Joukkoliikennejaosto hyväksyi ehdotuksen. 21 …
VPK 150 v juhlamarssin aikainen joukkoliikenteen poikkeusreitti la 9.9.23 klo 11:00-14:00
8.9.2023
Linjat 1, 2U, 3S, 4, 5, 13 ovat seuraavalla poikkeusreitillä: Reitti kulkee Arvi Karistonkatu – Palokunnankatu (väliaikainen pysäkki lähellä Wetterhoffinkadun risteystä) – Wetterhoffinkatu – Paasikiventie …
Hämeenlinnan VPK ry:n juhlakulkue aiheuttaa muutoksia liikenteeseen lauantaina 9.9.
8.9.2023
Hämeenlinnan VPK ry:n juhlakulkue kulkee reittiä: